Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Zajímavosti

Z-Health a Neuroathletiktraining (NAT) aneb jak nám mozek řídí život

Dnes Vám představíme novou inovativní metodu díky které se dá efektivněji trénovat, předcházet zraněním, mírnit bolesti nebo se po zranění rychleji dostat do kondice. Tato metoda staví do popředí neuronální řízení pohybu, vpodstatĕ a zkrácenĕ - náš mozek (centrální nervový systém – CNS).
 

Vznik

Zakladatel Dr. Eric Cobb (humanbiolog, chiropraktik a trenér) započal s vývojem svého vzdělávacího systému pro trenéry a terapeuty „Z-Health Performance Education System“ (www.zhealth.net nebo www.zhealtheducation.com), který se zakládá na nejnovějších poznatcích neurologie a neurověd, na začátku roku 2000 v USA. Jeho cílem bylo a je integrovat systémy řídící pohyb do klasického tréninku sportovců, který je v současné době velmi biomechanicky orientovaný. Díky jeho výzkumné činnosti a spolupráci s předními výzkumnými centry, jsou jeho kurzy a žáci vždy informování o nejnovĕjším vývoji v oblasti neurověd.
 
V Evropě a německy hovořících zemích se pro tento způsob treninku ujal pojem Neuroathletiktraining - NAT (anglicky Neuro Athletic Training). Jde o vytvoření nového slovního spojení, které prosadil jeden z prvních žáků Dr. Cobba z Nĕmecka, Lars Lienhard (MA. Sportovních věd). V Německu prorazil „Neuro Athletic“ na veřejnost díky úspěchům Larse Lienharda ve vrcholovém sportu (www.focus-on-performance.de). Od roku 2010 prosazuje konsequentní „neuro-transfer“ v tréninku a je proto v médiích označován jako jeho průkopník. Lars je uznávaným odborníkem v Evropě a nejpozději od mistrovství světa ve fotbale FIFA 2014, kde působil jako první externí Neuro-Athleticexpert v historii DFB a 2016 jako poradce Olympijského týmu lehké atletiky, se Neuro Athletic-trénink stal známým i za hranicemi Německa.

 


O co jde a proč by měli fotbalisté o této metodě vědět

Mozek (CNS) řídí v našem těle úplně vše. Je tudíž i řídící centrálou našeho pohybu. Hlavní komponenty řízení pohybu jsou visuální (oči), vestibulární (rovnováha) a proprioceptivní systém (informace z periferie, našich svalů, vazů atd.) a areály a systémy v mozku, které tyto informace analyzují, interpretují a integrují. To vše je známá vĕc, důležité je ale vĕdĕt, jak a proč tyto systémy pracují.
Hlavním úkolem našeho mozku je v důsledku udržet nás při životě. Proto tyto systémy neustále pozorují a hlídají naše okolí i naše tělo. Informace z našeho okolí i těla probíhají v mozku v podstatě „filtrem“, jehož úkolem je překontrolovat, zda je naše současná, nebo zamýšlená činnost bezpečná.
Hlásí-li jen jeden z těchto systémů reálné (zranění) nebo možné nebezpečí, příklady:
1. náhlé přetížení → prudká hlavička při nezpevněné nebo nestabilní krční páteři atd.,
2. omezení pohybu → příliš pevnou obuv, nevhodné ortézy a tapy atd.,
3. „stará“ předchozí zranění → např. aktivní pat. reakce těla na pohyby očí omezují sílu a  stabilitu při osobním souboji atd.
 
Na všechna tato „nebezpečí“ reaguje náš mozek (CNS) okamžitě tzv. „obranným mechanismem“. Mozek (CNS) vlastnĕ „chrání“ struktury (klouby, vazy atd.), které jsou dle vyhodnocených informací v nebezpečí, před možným poškozením tím, že je autonomě (aniž bychom si toho byly vědomi!) šetří. K jeho obranným mechanismům patří mj. snížení síly v postižené oblasti, omezní rozsahu pohybu ale i bolest (která zde působý jako varovný signál který nás donutí ke zmĕnĕ zatížení – bolí mĕ koleno, ergo snížím zátĕž)
Tyto „šetřené“ oblasti (klouby, svaly, ale i pro ně zodpovědné systémy v mozku) pak „nepracují naplno“, okolní klouby a svalstvo (ale i oblasti v CNS) přebírají více práce a vznikají tzv. kompenzační pohybove vzory a struktury. Projevem a důsledkem je pak snížení výkonu, přepětí ve svalech “ztuhlé svaly“, záněty a symptomatika může vést až k chronickým bolestem a opotřebení (např. artróze kloubní)
 
A zde se dostáváme ke klíčovému momentu!
 
Nejde o to zda je sportovec slabý nebo nepohyblivý, ale o to proč tomu tak je. To ale v důsledku znamená, že posilování a protahování nepřinesou optimální výsledky, neboť posilováním a strečinkem se nezmění „software“ pohybu, neodstraní obranný mechanismus. Zlepšíme li naopak kvalitu informací ze smyslových orgánů (oči, rovmováha, propriocepce) a z individuálních, pohyb řídících systémů a areálů v mozku, stane se naše okolí opět „předvídatelným“ a ochraný reflex tím “zrušíme“ a v podstatě “přepíšeme“ software pohybu. Sportovec pak opět může naplno využívat svůj celý přirozený potenciál.
Vzhledem k tomu, že je centrální nervový systém nejrychleji reagující systém v těle, dochází k optimalizaci pohybu, redukci bolestí i vzestupu výkonu sportovce velmi rychle. Výsledky jsou okamžitě měřitlné, viditelné a vnímatelné.
 
Každý Neuro Athletic trénink (NAT) začíná detailní anamnezou a intenzivním otestováním nervového systému. NAT je proto velmi individuální (jak říká Lars „jako otisk prstů našich sportovců“). Různé sportovní disciplíny mají i různé požadavky na neuronální systém sportovce, proto je třeba otestovat, zda je neuronální system sportovce vůbec schopen tyto požadavky splnit. Kdo se chce více dozvědět o práci Neuro Athletic trenérů a má zájem o aktuální články k tomuto tématu, může kliknout na http://neuro-athletic-training.com/ je to agitační a vzdělávací Blog nejlepších Neuro Athletic trenérů v Německu (překlady do češtiny jsou v plánu ☺)
 
Kdo potřebuje informace v češtině, může se obrátit na Romanu Kučerovou (www.bewegung-mitgehirn.de), autorku tohoto textu (Lars Lienhard je její coach a mentor) a momentálně jedinou
zastupitelkou této metody v Čechách. Nebo na Luboše Kořínka ( Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript ), který s Romanou vypracoval speciální nabídku pro fotbalisty.
 
Volný překlad, zdroj: https://de.wikipedia.org/wiki/Neuroathletiktraining
http://www.netzathleten.de/fitness/richtig-trainieren/item/5307-genesung-praevention-maximalleistungreine-kopf-und-nervensache 
 
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
sogun1 |03-02-2017 09:19:46
zúčastnil jsem se praktické ukázky zorganizované p.Kořínkem a ačkoli
jsem byl trochu skeptický p.Kučerová mi učarovala. Za pomoci několika
cviků se mi dočasně zvýšila síla břišních svalů a u dvou dalších
jedinců zlepšila rovnováhu a ohebnost kolena. Všem doporučuji přes pana
Kořínka sjednat ukázku.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz