Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

35. Funkce a úkoly

„Jestliže si hráč neplní na hřišti svoje úkoly, trpí celé mužstvo.“ Louis van Gaal

 

Funkce a úlohy vnímáme ve třech úrovních – tým, skupina, hráč. Když hráčovi úkoly podpoří skupinové úkoly, skupina podpoří týmové úkoly, tým by měl vykazovat vysokou úroveň organizovanosti a uspořádanosti. To zjednodušuje analýzu problémů a umožňuje většině týmů účinný plán.

Týmové úkoly – princip hry

Týmové úkoly vyplývají z principů hry. Principy hry se odvíjejí od herní situace. Když je tým v držení míče, snaží se ohrozit prostor za soupeřem. K tomuto průniku potřebuje alespoň jednoho hráče. Dále potřebuje soupeře roztáhnout do šířky, na to potřebuje alespoň dva hráče. Dále tým potřebuje alespoň jednoho hráče na krytí zad a zajišťování hloubky. Nakonec, hráči si mění pozice podle vývoje hry – pohyblivost. Hráč nevlastní pozici či post, ale obsazuje.

Když má míč soupeř, tým potřebuje vytvořit tlak na míč. To nezvládne jeden hráč, potřebuje podporu. Jestliže se mu dostane až moc velké, oslabí to obranu – musíme zajistit vyváženost. Nakonec, musíme zajistit dostatečný počet hráčů v kritických prostorech, většinou těžišti hry – zahuštění.

Skupinové úkoly – spolupráce v malých jednotkách

Problém se kterým se děti potýkají je rychlá proměnlivost skupiny, do které patří. Děti mají tendenci vidět svoje úkoly černobíle. Buď jsou útočníkem nebo obráncem a jejich role se nepřekrývají. Vlastní hra však vyžaduje vysokou úroveň flexibility, kterou s takovým přístupem není možné dosáhnout. Střední obránce je v jedné chvíli součást obranného bloku a za chvilku se již podílí spolu s útočníky na protiútoku. Jestliže je hráč omezen jen na obrannou/útočnou fázi, nemůže se podílet na plnění všech potřebných týmových úkolech.

Individuální úkoly – funkce uvnitř skupiny a týmu

Každý hráč má alespoň dva základní úkoly, vyplývající ze dvou základních momentů hry(máme míč, nemáme míč). Každý hráč musí zvládat tyto základní úkoly. Pokud tomu tak není, trpí celý tým. Jak se hráči rozvíjejí, rozsah, rejstřík a počet úkolů se může rozšiřovat. Určení úkolů pro hráče vychází z přístupu „jestliže – potom“, přičemž musíme brát na zřetel počet proměnných. Jednoduchý úvod do této problematiky:

Tým má míč

Stoper – podporuje spoluhráče z pozice za míčem a zajišťuje distribuci míčů mezi obě strany
Záložníci – hra do šířky, pojítko mezi stoperem a útočníky
Útočník – snaží se pronikat obranou a dostávat se do střeleckých příležitostí

Míč má soupeř

Stoper – neutralizovat soupeřovo útočníka a vykrývat prostor za spoluhráči
Záložníci – udržovat pozici za míčem a neutralizovat nejbližšího soupeře
Útočník – neutralizovat stopera a zabraňovat dlouhým pasům

Už na této jednoduché ukázce je zřejmé, jak mohou být hráči svými úkoly při hře popleteni. Příklad: pravý záložník získal míč blízko své branky, zatímco stoper vyrazil do útoku. Nyní soupeřův útočník a levý záložník musí udělat rozhodnutí, jak zareagovat na vzniklou situaci. Zůstane útočník s nejbližším soupeřem nebo se bude snažit zabránit pravému záložníkovi v dlouhém pasu ? Podobné problémy řeší i jeho spoluhráč levý záložník. Jejich rozhodnutí a realizace musí být rychlá. To je možné pouze za předpokladu, že všichni rozumí svým i spoluhráčovým úkolům a dobré komunikace. Po základních úkolech se můžeme zaměřit na doplňkové. To je jakýsi bonus. Jsou jistě přínosem, ale nejsou životně důležité pro týmový plán.

Základní úkoly reprezentují odpovědnost, doplňkové možnost. Odpovědnost má vždy přednost před možností.

Zde je několik momentů, kdy si hráč neplní svoje základní úkoly:
1. Nepoznají, neuvědomují si moment, kdy dochází ke změně v držení míče. Neví jestli brání či útočí.
2. Věnují se více doplňkovým úkolům. Záložník, který si myslí, že je útočník, nebude plnit svoje základní úkoly.
3. Nedostatek myšlení nebo iniciativy. Častý případ dětí, které přijdou z „drilové školy“. Čekají až jim co kdo řekne.
4. Ztráta koncentrace. Je mnoho příčin, které vedou ke ztrátě: přerušení hry, únava, okolí. Výsledek je ale vždy stejný, neplnění úkolů.

Základní úkoly a efektivní komunikace formují základy pro budování týmu. Hry malých forem jsou excelentním nástrojem pro učení se těmto elementům.
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz