Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Holandská vize očima Američana

43. Jak na brankáře

„Trénink brankářů je v základě velmi podobný tréninku hráčů. Brankáři by se měli účastnit her malých forem.“ Caoching Soccer


Post brankáře vnáší do mládežnického fotbalu další množinu problémů. Specifické technické požadavky na brankáře vedou často k individuálnímu tréninku brankářů. To však může vést k izolovaným, z hlediska fotbalu podivným aktivitám.

V tomto odstavci prozkoumáme vliv her malých forem na brankáře. Jejich použití je důležitou součástí rozvoje brankáře, nakonec brankář je v 7v7 a 8v8 nedílnou součástí hry. Nicméně jednoduše přidat brankáře do her malých forem může mít opačný efekt. Proto je třeba zvážit a promyslet jeho začlenění, aby nedošlo k nedorozuměním.

 

Východiska

Obrázek vpravo ukazuje základní hru 4v4. Diamantový tvar je evidentní. Pozice hráčů vyplývají z úkolů a odpovědností, které jsou dané principy hry. Oranžový stoper 3 vyráží s míčem a úkoly všech hráčů jsou zřejmé.

 

 

 

 

 

 

Další obrázek znázorňuje stejnou početní situaci, ale s brankáři. To znamená, že brankář musí někoho nahradit, přirozeně stopera. Brankář však nemá totožné úkoly se stoperem, což musí mít vliv na všechny hráče. Protože hlavním úkolem brankáře je chytat v brance, musí se tým rozhodnout, kdo bude zajišťovat prostor před brankou. Jak je vidět z obrázku, jednoduchý lob na volného hráče vytvoří situaci, kde je útočící hráč sám před brankářem, což se může opakovat i na druhou stranu. Pro vyřešení tohoto problému musí obě strany přerozdělit úkoly jednotlivých hráčů.

 

 

 

 

 

Na tomto obrázku vidíte, jak se vysunutý hráč stáhnul do obrany a brání soupeře před brankou. Tak to bude fungovat i opačně a vytvoří se situace jeden na jednoho. Tímto jsme vyřešili problém s lobem a kdo obsazuje koho. Vzniká nám však další problém při zapojení brankáře do hry jako falešného stopera. Tady nemůžeme použít řešení jeden na jednoho.

 

 

 

 

Zde je naznačen problém s pohybem brankáře: co když fialový tým ztratí míč. Brankář je vpravo, prostor před brankou zajišťuje jeho spoluhráč. Ale ten není brankář, nemůže používat ruce, takže ho nemůže plně zastoupit. To přináší velké omezení v mobilitě obou týmů – volná výměna postů vyplývající ze hry je možná pouze mezi třemi hráči z pole, brankář musí vždy zůstat vzadu. Pohyb hráčů se tedy blíží hře 3v3.

 

 

 

 


Jediné změny pravidel při hře 4v4 bez a s brankářem jsou: brankář může rukama, větší branky. Vliv na způsob hry je značný a vyžaduje to od hráčů a trenéra změnit herní plán: jak bude hra vypadat, jaké problémy bude třeba řešit a jak. Když porovnáme tyto dvě hry, najdeme více rozdílů než podobností. 3v3 s brankářem nabízí jiné situace, řešení a má jiný výukový obsah než 4v4.

 

 

 


Poslední obrázek ukazuje hru 4v4 s brankářem – futsal. Zde jsou prezentovány všechny faktory hry 4v4 a reálného fotbalu bez omezení. Střelba je podporována velikostí branek a přítomností brankáře a hra představuje velmi realistické podmínky pro učení se.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Použití brankáře je pouze jedna z možností(proměnná) jak měnit pravidla. Trenér, který nikdy nepoužívá v tréninku brankáře, zjistí, že při zápase s ním hráči neumějí počítat, spolupracovat. Obdobně vždy přítomný brankář může bránit v efektivní výuce výstavby útoku. Trenér musí najít rozumnou rovnováhu při používání brankáře, stejně jako v případě individuálního a týmového přístupu.

 

Pár doporučení

  • když začínáme s chytáním, může být vhodné použít nějaké branky-náhražky. To umožní přizpůsobovat branky přiměřeně věku, nemusí mít strach, že do nich vrazí.
  • když má brankář míč, standardní instrukce rodičů a trenérů bývají, aby kopnul míč co nejdál od své branky. Že tak často soupeř získá míč zpět pod svou kontrolu si nikdo neuvědomuje. Jestliže je soupeř daleko, vyveď míč sám. Jestliže je soupeř blízko, hledej spoluhráče, třeba jen vyhozením míče. Přemýšlej o svém rozhodnutí.
  • když začínají v brance, často se stává, že hrají velmi defenzivně, bojí se dostat branku. Stojí zakopaní v brance a snaží se hlavně nedostat gól. Tento strach je třeba minimalizovat ignorováním, že dostávají hodně gólů, srandičkami a podobně. Není žádoucí v dětech vypěstovat strach z chyby, z obdržení branky. Další nápady jak brankáře dostat z lajny:
    • 3v3 s brankáři včetně, kteří jsou nuceni jít do hřiště, aby jejich tým skóroval
    • další průpravné hry povzbuzující brankáře do aktivního zapojení do útoku
    • použít standardní hru 4v4 s půlící čárou. Brankář může chytat do rukou všude na své půlce. To povzbudí brankáře opouštět branku, setkávat se se soupeři ve středu hřiště. Soupeř zase naopak může zkoušet brankáře překonávat lobem.
    • každý útok začíná od brankáře, stoupá sebevědomí, uvědomuje si svoji důležitost
    • poslední obránce je brankář, kdokoli je nejblíže bráně, je v té chvíli brankář

V moderním fotbale je kvalitní hra nohou v arsenálu dovedností brankáře stejně jako hráče v poli. Čas strávený v hrách malých forem jako hráč není pro brankáře nikdy ztracený čas. Mimoto základní brankářské dovednosti mohou být naučeny hlavně hrou a hry malých forem jsou k tomu dávají dostatek příležitostí.
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz