Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Výživa

Strava - Výživa mladých sportovců

Obsah
Strava
Racionální strava
Složky stravy a jejich význam
Úprava potravin
Hlavní zásady stravovacího harmonogramu
Výživa fotbalistů
Výživa mladých sportovců
-všechny strany

Výživa mladých sportovců

Často se zde vyskytují tyto problémy:

  • problémy ve složení stravy a v denním rozložení jídel
  • často krátký interval mezi obědem (odchodem ze školy) a počátkem pohybové aktivity.
Je tedy třeba zařadit lehce stravitelný oběd. Mladí sportovci by měli vydatně snídat (viz doporučení výše) a svačit. 2-3 hodiny před zátěží jíst poslední větší jídlo, lehce stravitelné, na bázi složených sacharidů, 0,5-1 hod před zátěží jíst banán, jablko, sušené ovoce, pomeranč, přesnídávka, müsli tyčinka, po zátěži (ihned) - müsli tyčinka, banán, hypotonický nápoj, za 1,5-2 hod po zátěži jídlo na základě polysacharidů (polévka - vývar se zavářkou, těstoviny, rýže, brambory, pečivo ...).

Děti a mládež špatně tolerují extrémní teploty, není dostatečně vyvinut pocit žízně a produkují méně potu, tudíž je třeba zajistit dostatečný příjem tekutin nejen během dne, ale i během tréninku či zápasu.

Doporučuje se:

  • před pohybovou aktivitou: cca 300 ml nápoje (ovocný čaj, voda, ředěný džus) 1 – 2 hod. před pohybovou aktivitou
  • v průběhu aktivity: 150 – 200 ml (ovocný čaj, voda, ředěný džus, sportovní nápoj) každých 20 min
  • po skončení: 400 – 500 ml (ovocný čaj, voda, ředěný džus, sportovní nápoj).
Potom následuje běžný pitný režim. Voda může být doplněna i konzumací ovoce a zeleniny.

Suplementy vitamínů, minerálů a bílkovin nejsou u mladých sportovců s odpovídajícím energetickým příjmem doporučovány, pokud to krátkodobě nevyžaduje jejich zdravotní stav.

Další problémy ve stravování:
1) skladba pokrmů - nepřiměřený celkový energetický příjem, nevhodné zastoupení C, T, B, vlákniny
2) nevhodný způsob přípravy stravy
3) diety a jejich časté střídání + jednostranná strava
4) nedostupnost vhodných potravin
5) nadměrná konzumace alkoholu, sladkých a colových nápojů

 


Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz