Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Specifika tréninku žen

8. Specifika tréninku dívek a žen

Obsah
8. Specifika tréninku dívek a žen
Kondiční příprava
Technická příprava
Taktická příprava
Psychologická příprava
-všechny strany

Zajímavé čtení pro obě strany - mužskou i ženskou část fotbalové populace. Jitka Klimková pokračuje v seriálu na téma specifika ženského fotbalu.

 



Trénink dívek a žen není pouhou napodobeninou tréninku chlapců a mužů, nýbrž specifickou záležitostí s jinými tréninkovými zákonitostmi. Po dobu školního věku, zvláště do 12 roků, naopak žádné výraznější rozdíly mezi chlapci a děvčaty neexistují. Proto v dnešní době je naprosto běžné, že dívky a chlapci do toho žákovského věku trénují a hrají společně za jeden tým. Trenéři by při plánování přípravy a vedení tréninkové jednotky u dívek tohoto věku měli respektovat především věkové zvláštnosti svých svěřenkyň. Tato specifika se odrážejí jak ve sféře psychiky, tak v oblasti tělesného rozvoje. Trénink by se měl odvíjet se zřetelem na konkrétní hráčky. Nerovnoměrnost vývoje mezi hráčkami (zrychlený nebo zpomalený vývoj) může v krajním případě do jednoho žákovského družstva kalendářně sice stejně staré hráčky, ale biologicky se lišící až o pět let. Cílem tréninku je v tomto období získání vztahu ke sportu, rozvoj rychlosti a explozivní síly a osvojení potřebného množství dovedností (Fajfer, 2005).


Rozdíly pozorujeme v průměru od 12let,13let. V tomto věku dochází mezi chlapci a dívkami k rozdílům fyzickým i psychickým a je třeba při jejich trénování brát do úvahy jejich individuální zvláštnosti a specifika (Fajfer 2005).


Od v průměru 14 let dochází opravdu ke značným rozdílům mezi chlapci a děvčaty. Je to věk, kdy dívky již mohou hrát za ženské ligové týmy. Trenér musí volit k těmto zvláštnostem odpovídající formy, metody a prostředky. Nerespektování těchto odlišností mezi dívkou a chlapcem může vést až k poškození organismu hráčky (Votík , Zalabák, 2006).

 


Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
APLACHY |08-06-2010 23:26:09
Zdravím Všechny a jen pár doporučení ke zmíněnému o kondičních
aspektech tréninku.
Na začátek tréninku patří po zahřátí dynamický
nikoliv standadně používaný statický strečink. Dynamický strečink
nejsou švihové pohyby ( pak mluvíme o balistickém strečinku), ale vedené
kontrolované polohy do maximálních poloh- ve kterých je nejlépe s výdechem
možné krátkodobě (2-5s)vydržet, a buď se v té poloze snažit uvolnit ( to
je onen výdech) nebo postupně přecházet do jiné polohy.
pokud jde o
trénink vytrvalosti, je možné jej trénovat formou zábavných cviočení ve
vhodném dávkování a pokud chceme být specifičtí, pak bychom se měli
snažit držet někde v oblasti anaerobního prahu (někdy steady state).
Co
se týče rozvoje rychlostní vytrvalosti je možné využívat až úsek ydo 50
či 60 s, ale specifickou formou je samozřejmě takzavané - intermitentní,
neboli střídavé zatížení = různě dlouhé intervali zátěže a
odpočinku v kontrolované formě, což znamená poměry intervalů takové, aby
nedocházelo opakovaně k úplné regeneraci zásob fosfátů atd, a zároveň
aby neby la narušena celková vzrušivost a hráči byli stále schopní
podávat rychlostně výrazné výkony a nešlo pouze o trénink vůle.
Pokud
budeme mluvit o rychlosti, pak je třeba říci, že jde spíše o kratší než
10 vteřinové intervaly zátěže a pokud jsou realizované maximálně a
chceme rozvíjet pak bychom měli udržet IZ:IO=1:10 , nebo zhruba 2 min
odpočinku samozřejmě aktivního, ale bez zbytečného statického
protahování, které snižuje v dlouhodobých výdržích úroveň svalové
síly a nabourává tak samotný záměr maximální-rychlostní síly.
v
praxi můžeme opět používat různě dlouhé intervaly zátěže i odpočinku
střídavě = intermitence a prokládat jej i míčovými úseky. Obecně bychom
se po každém nespecificky zaměřeném tréninku měli pověnovat fotbalovým
činostem, abychom vždy znovu a znovu pohladili ty správné " fotbalové
pohybové vzorce". Jít do posilovny na závěr tréninku , tento model
pohledu na trénink samozřejmě nepodporuje.
Na závěr tohoto průletu
korekcemi k článku jen zdůrazňuji komplex který je ve sportovních hrách
obecně téměř neoddělitelný a to je síla-rychlost-obratnost. Tuto
trojčlenku je vhodné zařazovat do jednotlivých cičení opravdu jako komplex
a z vhodného dávkování cvičení je pak rozvinut i trénink vytrvalosti.
Nepřerušovaná zátěž nízké intenzity působí snad regenerativně a dejme
tomu má zdravotní nádech pro nemocné občany, ale není rozvíjející
tréninkovou metodou. V žádném případě toto nemůžeme pak čekat od
hromadně prováděného "fartleku". pokud jde o kondici, měli bychom
stejně jako třeba u jídla vždy uvažovat individuální stav a kvality
hráčů.
S pozdravem
Tonda Plachý

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz