Nová cvičení
Warming-up
Středa, 17 Únor 2010 07:11
Warming-up je v anglické literatuře označení pro část, kterou tréninková jednotka začíná. Vybíráme několik cvičení z warm-up zásobníku fotbalové akademie FC Chelsea, jehož autorem je Michael Beale.
Z našeho pohledu lze většinu těchto cvičení použít na konci průpravné části tréninkové jednotky jako přípravu na hlavní část, v hlavní části zaměřené na rychlost a koordinaci dolních končetin i jako závěrečné nažhavení při předzápasové rozcvičce. Využití ovlivňujeme hlavně intenzitou jakou cvičení provádíme, počtem opakování a intervalem odpočinku. Většinu cvičení je možno realizovat s míčem.
Dříve než se pustíme do vlastních cvičení, citujme 10 základních zásad „warming-up“:
1. ať je to zábavné
2. ujisti se, že hráči chápou důvod a účel těchto cvičení
3. souvislost s náplní hlavní části tréninku
4. možno realizovat s i bez míče
5. zpočátku nízkou intenzitou a postupně zvyšuj zátěž a tepovou frekvenci
6. dostatečný časový prostor pro protažení svalů, ujisti se o správnosti provedení
7. adekvátní interval odpočinku a pitný režim
8. časový plán
9. přiměřené rozměry a vzdálenosti
10. měj na zřeteli počasí
Čtverec
Situace
- vymezený čtverec o velikosti asi 7m
- 4 mety
Cíl
- koordinace dolních končetin
- změna směru
- s míčem: vedení míče
Průběh
- hráči postupně probíhají různými způsoby vyznačeným čtvercem:
- 1.způsob:
- sprintem popředu oběhnout kužely
- 2.způsob:
- sprintem popředu oběhnout kužely diagonálně
- 3.způsob:
- sprint ke kuželu střídavě popředu a pozadu
- 4.způsob:
- sprintem popředu na první kužel
- bokem na druhý kužel
- atd.
- 5.způsob:
- sprintem popředu na první kužel
- diagonálně pozadu na druhý kužel
- atd.
- 1.způsob:
- po absolvování se vrací na konec zástupu
- začíná další hráč
Poznámky
- jistě vymyslíme spoustu dalších způsobů a variací
- čtverců můžeme postavit více a realizovat soutěžní formou
- možno zapojit míč
Pozor
- změny směru provádíme při přenesené váze na vnější nohu (viz video ukázka), snížené těžiště - ohnutí v koleně, které se neprolamuje
Poskoky a start
Situace
- dva zástupy
- 4 mety
Cíl
- reakční rychlost
- s míčem: vedení míče
Průběh
- hráč volně nebo určeným způsobem poskakuje na startovní čáře
- možné způsoby poskakování:
- 1.způsob:stoj rozkročný a přeskakování z jedné nohy na druhou
- 2.způsob:cyklicky snožmo dopředu, dozadu, doleva, doprava
- na sluchový nebo vizuální signál vyráží k trenérovi
- vrací se do zástupu
Poznámky
- jistě vymyslíme spoustu dalších poskokových variací
- zástupů můžeme vytvořit více podle potřeby
- možno zařadit míč
Pozor
- poskoky uvolněně
- po signálu rychle na zem a start
Podle čísel
Situace
- dva zástupy
- 12 met
Cíl
- startovní rychlost
- koordinace dolních končetin
- s míčem: vedení míče
Průběh
- hráči sprintují ze startovní čáry na povel trenéra na úroveň met příslušného čísla, které trenér zvolal
- až dorazí na metu příslušného čísla, trenér buď
- včas zvolá další číslo a hráči okamžitě pokračují dál
- nebo hráči po dosažení mety běží na místě volným tempem a čekají na další číslo
- po zvolání domluveného signálu, třeba "cíl", vyráží k trenérovi a cvičení končí
- vrací se na konec zástupu
Poznámky
- možno zapojit míč
- vhodné realizovat povely i vizuální formou (zvedáním met různých barev a podobně), pak bude výhodnější poloha trenéra na boku dráhy
Pozor
- změny směru provádíme při přenesené váze na vnější nohu
- dbáme, aby hráči používali pro změnu směru obě nohy, tedy pohled vždy stejným směrem
Mlýn
Situace
- hráči vytvoří mlýn držením se za ramena
- jeden ze členů mlýna-mlynář má za trenýrkama třeba rozlišovák
Cíl
- spolupráce
- koordinace
- rychlost
Průběh
- volný hráč se snaží vytrhnout mlynářovi rozlišovák a stává se tak mlynářem
- hráči v mlýnu se tomu snaží pohybem, který řídí mlynář, zabránit
- střídáme hráče v roli mlynáře
- pokud se volnému hráči do 30s nepodaří rozlišovák vytrhnout, je střídán
Pozor
- poslouchej mlynáře
- pracuj jako tým
Najdi si svůj kužel
Situace
- volně rozestavěné mety alespoň dvou barev
- počet met každé barvy je o jeden menší než počet hráčů
Cíl
- reakční rychlost
- rozhodování, vnímání
Průběh
- hráči volně pobíhají kolem met
- na signál trenéra zaujímají pozici u jedné z met dané barvy
- hráč, na kterého meta nezbyla, vypadává ze hry
- před pokračováním je třeba odebrat jednu mety každé barvy
Poznámky
- použitím met různých barev docílíme toho, že hráči neobíhávají vybranou metu, aby měli jistotu, že ji získají pro sebe. Jelikož nevědí, která barva bude trenérem vybrána. Čím více barev, tím lépe.
- ze začátku můžeme zvolit stejný počet met jako hráčů
- pro vyřazené hráče mít připravenou doplňkovou aktivitu (manipulace s míčem)
Pozor
- vnímej okolí
- reaguj rychle
Minové pole
Situace
- dostatečný počet met pravidelně nebo náhodně rozmístěných dostatečně blízko sebe
- hráči rozděleni do 4 skupin
Cíl
- koordinace dolních končetin
- s míčem: vedení míče
Průběh
- hráči proti sobě stojících skupin vyrážejí proti sobě a zdolávají minové pole tímto způsobem:
- "rychlé nohy" aniž by se dotkli některé z met
- při míjení přechází do pohybu bokem
- pokračují další dvě skupiny
Poznámky
- možno zapojit míč
- pro "rychlé nohy" pomáhá představa rozžhavené země
Pozor
- pracujeme na špičkách
Zmije
Situace
- 10 met
- hráči rozděleni do dvou skupin
Cíl
- koordinace dolních končetin
- změna směru
- s míčem: vedení míče
Průběh
- hráči postupně absolvují připravenou dráhu tak, aby jejich pohled neustále směřoval v před:
- bokem
- dopředu
- bokem
- dozadu
- bokem
- dopředu
Poznámky
- možno zapojit i míč
Pozor
- změny směru provádíme při přenesené váze na vnější nohu
Komentáře |
|