Holandská vize očima Američana
8. Hra s elementy
Čtvrtek, 01 Květen 2008 23:19
Obsah |
---|
8. Hra s elementy |
Problém |
Počet hráčů |
Cíle |
Hřiště, hrací plocha |
Pravidla |
Míč |
-všechny strany |
„Trenér mládeže musí být schopen manipulovat s obtížností flexibilně tak, aby zajistil systematický a metodický rozvoj.“ Coaching Soccer
Hry malých forem není odpovědí na otázku jak trénovat. Je to jen nástroj v rukou trenéra. Jedna hra nevyléčí všechny nemoci, ale různé varianty se správným trenérským vedením mohou udělat divy s většinou hráčů.
Hry tedy budou nabývat různých podob. To je právě ta hra s elementy, která je podstatná v celém výukovém procesu. Když hru představujeme, začínáme s její nejjednodušší formou. Děti rychle pochopí její strukturu, organizaci, pravidla. Zaměření a složitost podmínek nastavíme tak, aby děti byly schopné řešit daný problém bez velkých obtíží. Jak se děti zdokonalují, podmínky nastavujeme složitější.
Pokud zvolíš hru nepřiměřenou schopnostem dětí, těžko se něčemu naučí. V tom případě je třeba hru zjednodušit, uzpůsobit možnostem dětí. Přílišná jednoduchost je stejně špatná jako přílišná složitost. Učení je více o rozvoji mentality, myšlení než o rozvoji tělesné schránky.
Sestavování her malých forem by mělo probíhat v nějaké logickém sledu:
- identifikace problému: nejdříve je nutné odhalit skutečnou příčinu problému. Co je třeba hlavně opravit ? Odpověď můžeme hledat sledováním jak děti hrají fotbal a zjištěním činnosti, která je nejvíce omezuje ve fotbalovém růstu.
- koho se problém týká: kdo je „majitelem“ problému. Je to problém individuální, skupinový nebo týmový. Počet hráčů je velmi důležitý při sestavování hry a přímo souvisí s daným problémem.
- jaké cíle použít: hráči musí mít cíl, motivaci. Cíl musí být reálný a mít pro děti význam, dále musí mít vztah k řešenému problému. Nemusí to být vždy jen vstřelení gólu.
- hřiště: když jsem rozeznali problém, stanovili počet hráčů a cíl, může být připraveno hřiště.
- pravidla: upravováním pravidel se můžeme zaměřit přesně na to, co je naším problémem
- míč: některé situace si mohou vyžádat i speciální míč
Manipulací základními elementy hry, můžeme hru uzpůsobit podle našich potřeb. Odkazy dole ukazují několik příkladů jak z elementy pracovat. Každá hra reprezentuje odlišnou formu a pokrok spočívá ve zvládnutí základních forem. V mnoha případech je třeba nastavovovat a měnit více elementů. Hra s elementy využívá principu postupného zvyšování zatížení. Tento princip bývá úzce spojován s posilováním či běžeckými disciplinami, ale může být aplikován i pro hry malých forem.
Principy zatěžování
Počet opakování
Jaký je poměr zatížení a odpočinku ? Jestliže hrají turnaj 3 týmy každý s každým, pak je tento poměr 2:1 ( 2 zápasy hra, 1 odpočinek ). V průpravných hrách můžeme zajistit velký počet opakování, kdy se hráč ocitá v požadované situaci. Nechat děti hrát delší dobu některou ze základním forem, umožní projít různými fázemi učení. Opakováním pracujeme se zatížením. Zvyšováním počtu opakování zvyšujeme se zatížení, znyšuje se i únava a klesá pozornost.
Tempo
V jakém tempu se hra odehrává ? Jaké je tempo hry ? Dostatek míčů zajišťuje plynulost hry, hráči nemusí běhat pro zakopnutí míč a udržuje se tempo hry. Hra pokračuje okamžitě. Zkracování délky přerušení je další způsob zvyšování zatížení hráčů.
Délka zatížení
Hra 2v2 po dobu 2 minut je náročnější než po dobu 20s. Fyzické i psychické nároky jsou větší. Pokud to však přeženeme, budeme působit kontraproduktivně. Jestliže je hráč velmi unaven, vyčerpán, učící proces je narušen.
Délka odpočinku
Zkracování pauz je krokem k efektivnímu plánování a zvyšování zatížení hráčů.
Ztěžování podmínek
Různé handicapy, úpravy pravidel, úpravy hřiště, počet hráčů. To všechnou jsou aspekty, kterými můžeme ovlivňovat zatížení.
Komentáře |
|