Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Rychlé míče

Vytrvalost specificky

Moderní trendy nám často doporučují pracovat na kondičních schopnostech pomocí specifických cvičení, tedy pomocí cvičení, kde se vyskytují skutečné herní fotbalové činnosti.

 

 

 

Pokud však chcete rozvíjet nějaký konkrétní druh vytrvalosti, udržet hráče v příslušném energetickém pásmu a tomu odpovídající tepové frekvenci pomocí specifického cvičení, bývá to někdy velké sousto. Předpoklady, které je třeba splnit, aby došlo ke kýženému efektu jsou:

  • chytře postavené cvičení, které neumožní prostoje žádnému hráči
  • technická zdatnost hráčů na takové úrovni, aby jim nebránila v dosažení požadované tepové frekvence
  • ochota hráčů pracovat potřebnou intenzitou(při takovém cvičení se snadněji zašíju – což nám naše povaha našeptává)
  • vyladěné cvičení, které hráče dostane tam kam potřebujeme(z hlediska energetického krytí, potažmo tepové frekvence)
  • velkou zkušenost trenéra s konkrétním cvičením 


Naplnit tyto předpoklady nebývá vždycky snadné ani ve vyšších soutěžích.

Proto se stále ještě hojně využívá k „nabírání fyzičky“ to nejjednodušší – obyčejný běh lesem, po oválu apod. Je to organizačně nejjednodušší a dosažení potřebného efektu je též snadné. Měření, vyhodnocení a případná náprava – tedy celý proces zpětné vazby je jednoduše realizovatelný.


Měření

  • stopkami změřím čas, za kterou hráči zvládli uvedenou vzdálenost.
  • případně použití sporttesteru (zvlášť vhodný pro individualizaci zátěže)

Vyhodnocení

  • vím za kolik by měli hráči vzdálenost zvládnout
  • vím v jakých tepových frekvencích se mají hráči pohybovati

Náprava

  • zrychlit, zpomalit



U specifického cvičení je tento proces komplikovanější(nemám vzdálenost). Pokud využijeme sporttester, zbavíme se nejspíš problému s měřením a vyhodnocením. Náprava je ale složitá i se sporttesterem, jelikož korigovat rychlost provádění cvičení ve specifických podmínkách je složitější než korigovat rychlost běhu na danou vzdálenost i pro hráče.

Vzpomeňme též myšlenky Jaroslava Hřebíka ve studiu Fotbal na ČT4. Citace není doslovná:“Když dáte v zahraničí hráčům nějaké cvičení provést 4x se 100% intenzitou, můžete si být jistí, že jej provedou 4x s intenzitou 105%. Když to uděláte v našich podmínkách, provedou cvičení s intenzitou 95%. Proto jim ho dám 6x, abych dohnal alespoň ten objem. Ale my potřebujeme těch 100-105%.“

Ani špičkoví trenéři(míněno v ČR) se nevyhýbají nejednoduššímu prostředku – běhu. Jde tedy asi hlavně o to, kdy a v jaké míře využívat specificky zaměřená cvičení. Tím KDY myslíme:

  • z hlediska průběhu přípravného období
  • z hlediska věkové kategorie: u nejmladších kategorií bychom neměli opouštět specifické prostředky vůbec. Necháváte snad někdo běhat kluky v přípravce pravidelně kolečka ?



Hlavně kvůli těm mladším kategoriím jsme tedy připravili cvičení zaměřené na vytrvalost. O jakou vytrvalost půjde záleží, na intervalech a intenzitě, kterou trenér naordinuje. To můžeme ovlivňovat velikostí čtvercových prostorů. Cvičení je použitelné jistě pro všechny starší kategorie(dorost, muži).


 

 

 

Situace

  • mety, praporky, míč
  • vymezený čtvercový prostor o rozměru asi 19m, uvnitř něho menší o rozměru asi 9m
  • každý z hráčů má své číslo



Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.




Průběh

  • hráč č.1 přihrává hráči č.2 a vyráží sprintem k některém z praporků vymezující větší čtvercový prostor a zpět do menšího prostoru
  • hráč č.2 přihrává hráči č.3 a vyráží sprintem k některém z praporků vymezující větší čtvercový prostor a zpět do menšího prostoru
  • cyklicky se střídají všichni hráči
  • počet opakování podle zaměření

Cíl

  • kondice ve specifických podmínkách

Poznámky

  • varianty:
    • na 1,2,3 doteky
    • přihrávka až po krátkém vedení

Pozor

  • neustále v pohybu
  • míč na očích

 


Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz

 

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz