Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Rychlé míče

Taktika pro nejmenší

Nějaký náhled.




Nechceme tímto článkem vyvolat dojem, že už od nejmladších kategorií se je třeba významně věnovat taktice, týmovému pojetí hry, týmovému výkonu. Jsme si vědomi, že minimálně v přípravkových kategoriích hraje prim individuální herní výkon. Ale ty roje !!! Musíme je přece postupně roztrhat. Jak na to ? Citlivě, nenásilně, zábavně !

Využijme přirozené touhy většiny kluků být u míče, běhat za míčem, rvát se o něj. To je přece dobrá vlastnost a je třeba ji jen šikovně přetavit ve smysluplnější pohyb po hřišti.

Moderní presink je také vlastně rojení kolem míče, zahustit silnou stranu(tam kde je míč), zmenšit prostor a pak získat míč. To vlastně kluci při roji dělají. Jen je ten roj až moc hustý a neorganizovaný. Vyjděme z něj a pomalu jej přetvářejme do správné podoby.  

I obyčejná hra na rybáře a rybičky má v sobě prvky presinku a zónové obrany a tuto hru už hrají děti ve školce. Fotbal opravdu není zas tak složitý.

Jak trhat roje:
1.fáze: zatím cíleně netrhat, ale svým způsobem podporovat chuť jít na míč, prát se o něj(hlavně pokud má míč soupeř) – získávají tak zkušenosti ze zhuštěného prostoru, posilují své tělo při těch nekonečných tlačenicích. Slova „na to se nedá koukat“ nejsou na místě.
2.fáze: začít rozlišovat situaci kdy máme míč a kdy ho potřebujeme získat. Když míč máme – zvětšujeme prostor, když míč získáváme – zmenšujeme prostor. Krizové okamžiky jsou změny držení míče: ztratili jsme míč, získali jsme míč.
3.fáze: konkrétně popsat jednotlivé posty a jejich úkoly když máme míč nebo když jej získáváme.
4.fáze: pilovat, rozvíjet předešlé s důrazem hlavně na krizové okamžiky – tedy změnu držení míče.
Průběžná fáze: až si začnou kluci držet posty, stává se, že si je drží až příliš striktně. To se nejmarkantněji projevuje při rozehrávce odzadu, kdy má míč brankář. Všichni stojí na svých postech schovaní za napadajícím soupeřem a chudák brankář zdánlivě kupí chybu za chybou při snaze o konstruktivní rozehrávku(výkop někam pryč, co nejdál od branky přece nic neřeší). Pak je na řadě vířivý pohyb v rámci svého prostoru - hledání místa kde mohu přihrávku přijmout. 

5.fáze: výměna postů běheme hry (už v přípravkách ?)


Příště přineseme vhodná cvičení odpovídající popsaným fázím.




Jak dlouho jednotlivé fáze trvají? Trenér není kuchař. A nakonec i guláš od jednoho kuchaře chutná jinak než od jiného, i když postupují podle stejného receptu. Zde je prostor pro trenérovu intuici, zkušenosti, šestý smysl. Trénink je svým způsobem umění, které by mělo být podloženo teoretickým základem. Když dva dělají totéž, není to totéž.   


Hlavním zdrojem informací jsou pro člověka vizuální vjemy. Je nasnadě, že i děti se nejlépe učí, chápou když si mohou danou problematiku prohlédnou, vidět ukázku, příklad. Naše školy se již nějaký čas vybavují moderními interaktivními tabulemi, které nahrazují staré křídové. Princip je však stále stejný – poskytnou žákům vizuální vjem. Přiveďte tedy k našemu webu i vaše svěřence a ukažte jim naše animace základních týmových pohybů. Časem se jim pohyby vryjí do paměti, odkazem na naši animaci(během tréninku nebo zápasu) v nich probudíte vzpomínku a už to jede! Před každým tréninkem nebo zápasem povinně na www.fotbal-trenink.cz !!!

Z počtu hráčů je zřejmé, že probírané téma se týká hlavně přípravkových kategorií, které hrajou 4v4 či 5v5. V tréninku používejme i menší formy 3v3, 2v2, 1v1. Používání těchto malých herních forem je nezbytnou podmínkou pro postupný rozvoj všech dovedností, individuálních i týmových.

Tady teď animace pohybů 1v1 – 5v5 s popisem.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz