Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Nová cvičení

Odzadu se třemi

Dnes vám ukážeme jak pracovat metodicky a v širších souvislostech. Cvičení, zaměřené na celoplošnou kombinační hru z pohledu individuálního technického provedení, budeme postupně upravovat a rozvíjet. Průvodcem nám bude šéftrenér mládeže FC Viktoria Plzeň Josef Šneberger z jehož dílny cvičení pochází. 

 


Primárně určeno pro věkovou kategorii starší žáci. Jistě najde uplatnění i v jiných věkových kategoriích po větších či menších úpravách.


Nejdříve zdůrazníme, že cílem není nácvik konkrétních kombinací či předem daných schémat. Mějme na mysli, že jde o technicko-taktické cvičení s vysokým důrazem na individualitu:

 

  • pracujeme na dvojdotekové provedení, kde první dotek(zpracování)  musí být provedený(na začátku placírkou) do pohybu
  • dbáme zaujímání bočního postoje středového hráče k přicházejícímu míči(vysvětlit klukům, že takto ho mohou snadno vrátit v případě potřeby zpět nebo mohou jít přirozeně i do druhého směru)

 

 

Situace

  • vymezený obdélníkový prostor před pokutovým územím
  • dostatečný počet míčů
  • 2 týmy po 4 hráčích: 4 obránci(s míčem), 4 útočníci(bez míče)
  • brankář
  • branka 


Průběh - metodický postup

Na úvod cvičení naznačenou filozofii a záměr cvičení vysvětlíme. Vhodné může být začít bez napadajícího hráče – větší prostor pro vysvětlování, zastavování a ukazování proč a jak přebírat míč (0.krok).

1.krok

  • 4v1
  • bránící útočník přihraje útočícím obráncům
  • obránci se snaží dostat míč hrotovému hráči
  • všichni obránci se musí dotknout míče
  • pokud útočník získá míč, cvičení končí a jde získávat míč další útočník

2.krok

  • přidáme branku s brankářem
  • hrotový hráč buď s obratem střílí nebo sklepává na vbíhajícího obránce
Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
 

3.krok

  •  4v2
  • jinak jako krok 1

4.krok

  • 4v2
  • jinak jako krok 2
Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
 

5.krok

  • postupně si hrát s variacemi jak dopravit míč hrotovému hráči:
    • každý se musí dotknout 2x, 3x, 4x
    • po povinném vyvezení krajním obráncem
    • po povinném vyvezení obráncem a sklepnutím míče hroťákem na druhého krajního(učíme ho útočit, nestát vzadu)
    • kolmicí v pravý čas od středového obránce
    • ...

 

Poznámky

  • vhodné soutěžní formou: 8 „nájezdů“ každé mužstvo a počítáme body
  • počet povinných doteků s míčem každého hráče můžeme navyšovat
  • požadavek univerzálnosti hráčů zajistíme rotací postů
  • sledovat a vyžadovat změnu postavení a výběr místa hráčů, kteří nemají míč

Cíl

  • pochopení skutečnosti, že při úspěšné realizaci přihrávky hraje velkou roli hráč bez míče
  • zaujímání bočního postoje k přicházejícímu míči
  • kvalitní první dotek do pohybu
  • konstruktivní kombinační hra odzadu
  • držení míče
  • využívat přečíslení 3v1 bezpečně bez zbytečné nervozity a zbrklosti

Pozor

  • veliký důraz klademe na odskakování obránců – vytváření prostoru
  • zaujímat co největší hřiště ve tvaru podkovy – menší časoprostorový tlak
  • hrotový hráč se pohybuje podle míče tak, aby mohl dostat přihrávku
  • u kroku č.2 – v případě vedení míče zadním krajním hráčem vyžadovat pohyb hroťáka od míče(opět odskakování nebo otevírání prostoru pro hráče vedoucího míč nebo případnou narážečku)
  • u mladších kategorií bude docházet k tomu, že se trojice hráčů nebude posouvat vpřed. Podporujme tedy využívání volného prostoru hlavně krajními hráči - popovést míč, zaseknout(podle vzdálenosti napadajícího soupeře čelem či zády k němu - krytí míče)

 

 

Pár otázek ke cvičení

Mgr. Josef Šneberger

Jak často taková cvičení zapojujete do tréninkového procesu?
1x týdně.

Procházíte celou metodickou řadou během jediného tréninku?
Určitě ne. Chce to několik týdnů, než se dopracujeme k poslednímu kroku.

Kde jste se inspirovali?
S podobným námětem přišel kolega Ludvík Fremut ze stáže v Interu Milán. Pohráli jsme si s tím, rozpracovali, ohnuli podle našich potřeb a představ.

Proč to funguje?
Je to velmi blízké normálnímu utkání. Cílem není jen míč udržet, ale též skórovat, je tam přirozený směr-branka. Není to typické bago, kde chybí právě ta potřeba posouvat se vpřed směrem k brance. Připočteme-li k tomu soutěžní formu, fungujte to.

Co ofsajd?
To prostě neřešíme. Cílem je technika a hrát kombinačně ze zadu. Je to začátek, kde o ofsajd vůbec nejde.

Proč se v metodické řadě objevuje nejdříve varianta bez branky a brankáře?
Aby kluci nešli příliš rychle do zakončení. To není cílem, cílem je hra odzadu, branka je pak jen motivační aspekt. Není to nácvik zakončení.

Jak je myšlena poznámka „využívat přečíslení 3v1 bezpečně bez zbytečné nervozity a zbrklosti“. Nemělo by to být přesně naopak – využít přečíslení rychle, dokud trvá?
Jistě, ale odpovím podobně, jako v předchozí otázce. Cvičení není nácvikem rychlého protiútoku. Jsme na své půlce, míč má brankář nebo stoper. Není to situace po získání míče napadáním na polovině soupeře. Snažíme se zde pěstovat odvahu a zdokonalovat technické dovednosti pro kombinaci od vlastní branky bez zbytečného bezúčelného a alibistického nakopávání.

Když bránící útočník získá míč, cvičení končí. Nešlo by cvičení vylepšit nějakým konstruktivním úkolem pro napadajícího hráče po zisku míče?
Souhlasím, ale až posléze. Ze začátku by se to změnilo v nácvik represinku, osobních soubojů apod. Těchto činností by tam nakonec bylo více než vlastní hry odzadu.

Děkujeme 
 

 

Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz

 

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz