Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Nová cvičení

Psychokinetika 2

Druhý článek s touto tématikou, kde si již uvedeme praktické ukázky a postřehy k této metodě, kterou jsme uvedli v článku Psychokinetika.

 



Psychokinetika! Zní to  velmi učeně. Cvičení, která obsahují prvky této metody, se již na našich stránkách objevila. Dokonce i cvičení se zcela stejným hlavním záměrem, jaký má psychokinetika. Lapidárně řečeno – vědět co udělat s míčem dříve než se jej dotknu. Jak říká trenér Jaroslav Hřebík:“Když si vybírám hráče, sleduji hlavně, co dělá bez míče.“ A právě cvičení z dílny J.Hřebíka vyšlo v našem článku Hřebíkovo bago. Cvičení bylo charakterizováno: „Od hráčů trenér vyžadoval, aby rozvíjeli také své herní myšlení. Vyžadoval, aby hráč už před převzetím přihrávky věděl, komu bude přihrávat, aby si tedy prvním dotekem připravil míč do vhodného volného prostoru a následovala přesná přihrávka. Pokud hráč začne přemýšlet o přihrávce až po prvním doteku, zůstane stát na míči a obránce mu míč sebere.“

Další ukázkou je cvičení Nádraží, jehož hlavním cílem bylo “vnímání celého herního prostoru, periferní vidění, přepínání pozornosti“.

A článek To pomůže od bezhlavého nakopávání jsme uvedli takto:“ Dnes se zaměříme na rozvoj hráčova vnímání okolí. Fotbalista by měl vědět a vnímat v maximální možné míře co se děje na hřišti, kde jsou a co dělají spoluhráči či protihráči a podle toho reagovat. V našem průpravném cvičení proto budeme po hráčích vyžadovat konkrétní činnost odpovídající určitému visuálnímu vjemu. Před přihrávkou budou hráči nuceni: vyhodnotit situaci a reagovat podle toho.“

I v našem seriálu Holandská vize očima Američana v článku 5. TMK:Myšlení se objevuje takové pojetí. Znovu citace:“ Je to i věc předvídavosti. Co se stane když, co udělá jestliže, jak bude reagovat když a tak dále. To je jedna z důležitých vlastností velkých hráčů, umění číst hru, být o dva kroky napřed. Předvídat se dá podle spousty indicií, okolností. Proto je lepší se hráčů ptát a společně hledat odpovědi, než pouze předkládat informace. Otázkou provokujeme hráče přemýšlet, hledat řešení. Předložená fakta hráč pouze pasivně přijímá a může nebo nemusí o nich přemýšlet.“


Nechceme výše uvedenými ukázkami navodit pocit, že psychokinetika se snaží objevit objevené. Chceme podpořit takový pohled na věc. Bývá přínosné pojmenovat skryté věci, vypíchnout je, detailně rozebrat a vědomě na nich pracovat. V tom vidíme hlavní přínos psychokinetiky, pojmu který jsme přinesli z italského fotbalu.
 

Není to tedy něco zcela nového a převratného. Je však vhodné si uvědomit o co přesně jde a na co se při této metodě zaměřujeme. K cvičením, která jsme si již uvedli:


dnes přidáme zcela nové, primárně určené pro věkové kategorie U15 a starší. Nazvali jsme jej Zrádci.

 

 

Situace

  • herní prostor asi 30x30m
  • hráči rozděleni do 3 5členných týmů
  • rozlišováky (zde jsou zvlášť důležité)
  • 1 míč

Průběh

  • 2 týmy (například modrý a žlutý) drží míč proti červenému týmu
  • jestliže například žlutý tým ztratí míč, hra okamžitě pokračuje s tím, že 2 týmy, které drží míč proti žlutému, jsou červený a modrý

 

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
 



Poznámky

  • po zvládnutí cvičení můžeme omezit počet doteků s míčem na dva. To zvýší i fyzickou náročnost.
  • můžeme volit i jiné počty hráčů a rozměr herního prostoru

Pozor

  • stěžejním okamžikem je ztráta a změna držení míče. Okamžité přepnutí bude hráčům z počátku činit problémy.

 

Nyní shrneme základní metodické pokyny při používání těchto cvičení (nejsou příliš odlišné od obecných):

  • psychokinetika není primárně určena jako herní trénink
  • pro její zapojení je vhodné přípravné období
  • hráči si musí uvědomovat, co dělají, proč a jak
  • počáteční intenzivnější výskyt v tréninkových jednotkách se jeví jako vhodný způsob nasazení této metody. Postupně můžeme omezovat četnost a zvyšovat obtížnost.
  • na začátku musí být cvičení jednoduchá, aby umožnila hráčům pochopit situaci a najít včas odpověď
  • připravovat tréninkové jednotky citlivě tak, aby postupně náročnější a náročnější cíle, byly vždy dostatečně jednoduché a zvládnutelné
  • postupně trenér zkracuje čas potřebný pro vyhodnocení situace, přidává i další proměnné
  • trenér sleduje a vyhodnocuje, zda cvičení opakovat, ztížit či již přejít k jinému
  • cvičení by nemělo trvat více než 10-15 minut s adekvátním odpočinkem
  • existuje celkem velké riziko, že nepřiměřenou zátěží CNS vyvoláme v hráčích pocity zmatenosti, frustrace a ztráty sebevědomí   
  • hráči postupně vstřebávají principy cvičení, dochází k přenosu nabytých zkušeností mezi více či méně podobnými cvičeními
  • trenér upozorňuje na chyby a vhodnými otázkami se snaží hráče navést na řešení, na které si přijdou sami. Sám jen zřídka poskytne řešení.
  • visuální vjem zůstává stěžejním zdrojem dat pro rozhodovací procesy




S jakými věkovými kategoriemi se do toho pouštět? Podle vlastních zkušeností lze již od mladších přípravek – třeba variacemi cvičením To pomůže od bezhlavého nakopávání.
 

Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz 

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz