Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

14. Mentální trénink

„Znovu a znovu se v zápasech a trénincích objevují situace, které volají po „mentálním tréninku“. Je to proto, že tyto situace mají silný emoční podtext a týkají se oblíbeného koníčka. To spolu se skutečností, že fotbal je týmová hra, umožňuje trenérovi diskrétně formovat charakter hráčů.“ Rinus Michels

 

Průpravné hry malých forem poskytují vynikající nástroj pro „mentální trénink“. Vlastně je to to, co je nejvíce odlišuje od drilových cvičeních. Jsou vhodné též pro rozvoj základů techniky i taktiky, ale i pro další rozvoj pokročilejších hráčů. Všechno dohromady – ideální způsob již od nejmladších kategorií.

 

Co je to trénování mentality

Zábava

Jeden z důležitých požadavků je, aby cvičení a hry byly zábavné. Je to složitější než se zdá, protože pro každého může být zábavné něco jiného. Je to ten nejtěžší trenérský úkol: strávit všechny rozdílné požadavky, očekávání a touhy jeho týmu. Pokud však děti činnost nebaví, bude jejich úsilí chabé. Pamatujme si, že je to koníček jehož středobodem je vlastní hra – fotbal. Spousta dětí končí, protože mě to přestalo bavit.

Koníček je činnost, která vyplňuje volný čas. Je to každého volba a lehce se to dá změnit. Většina dětí nepřijde samo od sebe. Jsou zapsány do týmu a začnou hrát zápasy, dříve než přesně vědí co je fotbal. I trenér začátečník to rychle pozná. Děti přijdou na trénink a začnou se věnovat houpačkám, honičkám, kytičkám, písku atd. Trenérovi chvíli trvá než je svolá dohromady a může začít trénink. Indikátor toho, jak hodně dítě fotbal jako koníček zaujal, je doba, za jakou se začne samo fotbalu věnovat. Děti které potřebují 30 minut, aby se vůbec dostaly na hřiště, dávají jasně svůj zájem – nezájem najevo. Jejich zájem je malý a to bývá častý problém trenérů nejmladších kategorií. Jestliže je trénink neosloví, těžko při něm udrží pozornost. Jestliže neudrží pozornost, lehce se rozptýlí jinými věcmi. Jiné věci se mohou stát jejich novým koníčkem. Hry malých forem jsou nejlepším způsobem jak v dětech probudit zájem o fotbal, poznat fotbal fotbalem.

Průpravné hry malých forem zahrnují řešení problémů, soupeření a výsledek. To poskytuje motivaci, cíl a zpětnou vazbu. Všechny tyto elementy zahrnuje i hra v karty. Fotbal má i tyto základní charakteristické parametry a další specifické. Jestliže dítě bere fotbal jako svůj koníček a je možností hrát fotbal osloveno, má trenér úlohu jednoduchou a nedá mu příliš práce děti upoutat – motivovat. Děti se postupně zlepšují, čímž jejich zájem o koníček vzrůstá a fotbal je čím dál více baví. Jsou ochotny mu věnovat stále více volného času, třeba i trénovat sámy doma. Hry a činnosti fotbalu vzdálené poslouží až tehdy, když děti zcela „propadnou“ koníčku jménem fotbal. Dále to musí být děti schopné pochopit účel dané činnosti.

Koncentrace

Na klíčové otázky koncentrace se koukni sem. V tréninku mentality se zaměřujeme na prodlužování času schopnosti soustředit se a též na zvětšování odolnosti vůči vnějším rušivým vlivům. Důležitou roli v tom samozřejmě hraje věk, ale též zkušenosti. Mnoho dospělých příležitostných golfistů je ve srovnání se špičkovými golfisty schopno udržet koncentrovanost jen krátkou dobu. Profesionál může hrát každý den 36 jamek 3 dny po sobě a vždy je schopen se znovu dostatečně soustředit. Odolnost vůči vnějším rušivým vlivům je třeba trénovat. ( Zkuste přinést na trénink malé štěňátko a uvidíte jak 10 letí kluci během chvilky zapomenou na fotbal ).

Hry malých forem nám pomáhají jak s koncentrací tak s odolností. Být vtažen do hry je umožněno většině hráčům po celou dobu. Mají tedy více možností pro fyzický i mentální rozvoj. Nejlepší způsob jak rozvíjet mentální kapacitu je maximálně zkrátit čas, kdy se nic neděje. Menší hřiště, dostatek náhradních míčů pro případ kdy je míč zakopnut. Takové věci vedou k plynulosti hry a zvětšování mentální kapacity – soustředěnost, odolnost.

Přeměna

Fotbal má dvě polohy smýšlení, které se mezi sebou velmi rychle vyměňují: útočení a bránění. Spousty dětí se účastní jen jedné polohy. Na odstranění tohoto úkazu někdy nestačí hodiny, ale spíše měsíce. Drilová cvičení, která přímo toto jednoúrovňové smýšlení podporují, nejsou řešením. Jsou to opět hry malých forem, které přirozenou a hravou cestou podněcují rychlé přepínání mezi bráněním a útočením.

Strach z neúspěchu

„Co když něco zkazím?“ „Co když prohrajeme ?“ Trénink je příprava na zápas. Když prohry a výhry z tréninku odstraníme, jeden z důležitých elementů hry bude potlačen. Je to vhodná příprava na zápas ? Dítě se musí naučit nakládat s výhrou i prohrou, obojí je potřebné pro další růst. Dnešní výhra či prohra neznamená nic pro zítřejší zápas. Hry malých forem umožňující spousta malých zápasů, během tréninku jsou připraveny poskytnout dětem oba zážitky.

Styl hry

Jak děti rostou, začnou objevovat taje hry zvané fotbal. Taktika získává na důležitosti. Základním taktickým rozhodnutím je, pro jaký styl se rozhodneme – iniciativní nebo protiútoky. Tyto dva styly mají rozdílnou mentalitu, rozdílný přístup. I při hře 2v2 či 3v3 se lze učit těmto základním stylům. Již velmi brzo a pozvolna mohou děti začínat chápat jak, kdy a proč je daný styl vhodný a co je třeba udělat pro jeho použití. Tak vychováváme přizpůsobivé fotbalisty připravené na komplexnější fotbalové taktiky.
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz