Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Nová cvičení

Otevírání křídelního prostoru

Obsah
Otevírání křídelního prostoru
Otevírání křídelního prostoru 1
Otevírání křídelního prostoru 2
Otevírání křídelního prostoru 3
Otevírání křídelního prostoru 4
Otevírání křídelního prostoru 5
-všechny strany

Vodáci budou brzy otevírat řeky, my se pustíme do ryze fotbalových hrátek. Volně navážeme na individuální tréninkový program, který byl zaměřen na fotbalovou kondici a určen spíše pro starší věkové kategorie – od mladšího dorostu. 


 

 

 

 

Po té co jsme nabrali kondici, přistoupíme k pilování herního projevu. Zaměříme se na nacvičování herních kombinací – signálů v křídelním prostoru.

 

Určeno pro dorostenecký věk a dospělé, případně starší žáky.

 

 

 

Zamyšlení nad nacvičováním signálů ve fotbale

Toto zamyšlení provedeme formou brainstormingu. To znamená, že uvedeme všechny postřehy, které nás v této souvislosti napadly, bez ohledu na posuzování zda jsou smysluplné, realizovatelné, směšné. Takový brainstorming uvnitř týmu na dané téma(nemusí být ryze fotbalové) je zajímavá věc. Aby to fungovalo, je nutné, aby v týmu panoval respekt a důvěra a nikdo se nebál projevit svůj názor či postřeh(brainstormingem, i když to není jeho hlavní úkol, nakonec můžeme i testovat takové týmové klima). Každý nápad, i ten nejbláznivější, má své místo. Nápady a postřehy si poznamenáváme a pak nad nimi diskutujeme. 

 

  • Od počátků vědeckotechnické revoluce slýcháme a čteme o tom, jak se náš život zrychluje. Stejné téma se omílá i ve fotbale. Musí se omílat, protože je to skutečně pravda a tento trend bude s velkou pravděpodobností pokračovat. 
  • Nemyslíme si, že v dobách Pelého byli hráči tak výrazně pomalejší běžci, i když asi také. Velké rozdíly spatřujeme v herním tempu a nasazení, které je v současnosti výrazně vyšší. Hlavní aspekty, které se na výši herního tempa podílejí jsou práce s míčem a rychlost rozhodování. 
  • Bude se tedy dál fotbal zrychlovat zjednodušováním vlastní hry, která bude založena na jednoduchých taktických pokynech a od malička vypilovávaných návycích? Co je jednoduché je rychle rozhodnutelné. Nebo poroste počet a složitost signálů po vzoru basketbalu? 
  • Jak dál zrychlovat hru v souvislosti s týmovou taktikou? Rozšiřovat arsenál signálů, přiblížit se basketbalu, ještě preciznější vypilování signálů, vypěstování automatizmů hodných strojů?
  • Nejrychlejší rozhodnutím je podvědomý reflex, instinktivní chování. Automatické mrknutí oka při bouchnutí dveřmi, škubnutí ruky, když se nedopatřením dotkla rozpálené plotny. Jde vypěstovat takové podvědomé fotbalové reflexy a instinkty?    
  • O basketbalu se říká, že hráči mají nacvičeno až desítky signálů, které pak aplikují v zápase. Takový nacvičený signál, pokud vyjde, je těžko bránitelný. Hráči, kteří jej provádějí, jsou neustále o myšlenku napřed před soupeřem, který musí teprve reagovat. A reakci jak známo, vždy předchází akce. Reakce bude vždy pozadu. Pokud je vhodný signál zvolen ve vhodný okamžik, je se soupeřem konec. 
  • Basketbalem se můžeme inspirovat, ale těžko ho můžeme kopírovat. Hraje tam jen 5 hráčů! Když padne gól rychlým protiútokem, těžko v tom hledat nějaký nacvičený signál. Ty přijdou na řadu, když je soupeř zformován a pivot v klidu dribluje s míčem na soupeřovu polovinu, rukou ukáže na který signál má chuť a jdeme na to. Do 30s musíme vystřelit. Skoro nám to připomíná standardní situaci. Takovými situacemi je basketbal prošpikován. Soupeř je připraven pod svým košem a my začínáme útok, aniž bychom byli nějak napadáni. Ve fotbale je to jiné nejen co do počtu hráčů.
  • Ohledně těch počtu hráčů v basketbale a fotbale. Je to takový rozdíl ? Stejně se i ve fotbale v daný okamžik podílí na hře 3-5 hráčů.
  • Měli bychom nacvičovat signály, které odpovídají našemu stylu hry. Těžko bude tým, který vyznává barcelonské tiki-taka nacvičovat signály, které jsou založené na dlouhé přihrávce a centru před branku. Nicméně naše signály jsou celkem univerzální a zachycují obecné principy odemykání křídelního prostoru:
    • výměna pozic
    • navázaní  a odtažení soupeře
    • rychlá výměna míče
  • Co takový signál může spouštět ? V basketbale často vidíme jak pivot ukazuje prsty na ruce, jaký signál vybral. My se s něčím podobným ve fotbale setkáváme jen při standardních situacích. V plynoucí hře jde o to, aby všichni společně vycítili co by se v danou chvíli hodilo a dokázali se pochopit v rámci nějakých základních návyků vybudovaných nácvikem podobných signálů. 
  • U špičkových týmů pracují i s přesnými "spoušteči" konkrétních signálů. Takovými "spouštěči" může být klamavý náběh, přihrávka v daném prostoru na daného hráče . . . 

 

 

V našem brainstormingu můžete pokračovat vkládáním komentářů a teď už k vlastním cvičením.

 


 

Otevírání křídelního prostoru 1

 

Situace

  • půlka hřiště
  • 5 met pro označení pozic hráčů
  • dostatek míčů ve středovém kruhu
  • alespoň 8 hráčů, brankář
  • branka

Průběh

  • 1: středový hráč přihrává krajnímu záložníkovi
  • 2: záložník vrací krajnímu obránci a nabíhá do křídelního prostoru
  • 3: obránce přihrává na útočníka na své straně
  • 4: útočník sklepává na nabíhajícího záložníka
  • 5: záložník centruje na nabíhající dvojici útočníků, kteří zakončují
  • rotace hráčů:
    • středový hráč přechází na krajního obránce
    • krajní obránce přechází na krajního záložníka
    • krajní záložník se stává útočníkem na své straně
    • útočník  se řadí do zástupu středových hráčů ve středovém kruhu
    • útočník na druhé straně se vrací do původního postavení
  • stejná akce probíhá na druhé straně a vše se kyvadlově opakuje

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.

Cíl

  • automatizace návyků křídelní kombinace

Poznámky

  • útočníci se účastní kombinace na obou stranách
  • všichni hráči rotují na všech pozicích a na obou stranách
  • útočník, který se po zakončení řadí do zástupu středových hráčů, může mít případně též za úkol sebrat míč a odvést jej do středového kruhu. Záleží na počtu hráčů, někdy to může narušovat plynulost cvičení a je lepší sebrat všechny míče najednou až dojdou. 


 


 

Otevírání křídelního prostoru 2

Situace

  • půlka hřiště
  • 5 met pro označení pozic hráčů
  • dostatek míčů ve středovém kruhu
  • alespoň 8 hráčů, brankář
  • branka

Průběh

  • 1: středový hráč přihrává krajnímu záložníkovi
  • 2: záložník vede míč na střed a přihrává útočníkovi
  • 3: útočník přihrává zabíhajícímu obránci
  • 4: obránce centruje na útočníky a záložníka, kteří zakončují
  • rotace hráčů:
    • středový hráč přechází na krajního obránce
    • krajní obránce přechází na krajního záložníka
    • krajní záložník se stává útočníkem na své straně
    • útočník  se řadí do zástupu středových hráčů ve středovém kruhu
    • útočník na druhé straně se vrací do původního postavení
  • stejná akce probíhá na druhé straně a vše se kyvadlově opakuje

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
   

Cíl

  • automatizace návyků křídelní kombinace

Poznámky

  • útočníci se účastní kombinace na obou stranách
  • všichni hráči rotují na všech pozicích a na obou stranách
  • útočník, který se po zakončení řadí do zástupu středových hráčů, může mít případně též za úkol sebrat míč a odvést jej do středového kruhu. Záleží na počtu hráčů, někdy to může narušovat plynulost cvičení a je lepší sebrat všechny míče najednou až dojdou. 

 


   

Otevírání křídelního prostoru 3

 

Situace

  • půlka hřiště
  • 5 met pro označení pozic hráčů
  • dostatek míčů ve středovém kruhu
  • alespoň 8 hráčů, brankář
  • branka

Průběh

  • 1: středový hráč přihrává krajnímu záložníkovi
  • 2: záložník vrací krajnímu obránci
  • 3: obránce přihrává na útočníka na své straně, zatímco krajní záložník nabíhá do středu
  • 4: útočník vede míč do uvolněného křídelního prostoru a centruje útočníkovi a záložníkovi, kteří zakončují
  • rotace hráčů:
    • středový hráč přechází na krajního obránce
    • krajní obránce přechází na krajního záložníka
    • krajní záložník se stává útočníkem na své straně
    • útočník  se řadí do zástupu středových hráčů ve středovém kruhu
    • útočník na druhé straně se vrací do původního postavení
  • stejná akce probíhá na druhé straně a vše se kyvadlově opakuje 

 

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
 

Cíl

  • automatizace návyků křídelní kombinace

Poznámky

  • útočníci se účastní kombinace na obou stranách
  • všichni hráči rotují na všech pozicích a na obou stranách
  • útočník, který se po zakončení řadí do zástupu středových hráčů, může mít případně též za úkol sebrat míč a odvést jej do středového kruhu. Záleží na počtu hráčů, někdy to může narušovat plynulost cvičení a je lepší sebrat všechny míče najednou až dojdou. 



 

Otevírání křídelního prostoru 4

 

Situace

  • půlka hřiště
  • 5 met pro označení pozic hráčů
  • dostatek míčů ve středovém kruhu
  • alespoň 8 hráčů, brankář
  • branka

Průběh

  • 1: středový hráč přihrává krajnímu záložníkovi
  • 2: záložník vrací krajnímu obránci a sbíhá do středu
  • 3: obránce přihrává na útočníka na své straně
  • 4: útočník sklepává záložníkovi a běží dorážet
  • 5: záložník dává průnikovou přihrávku na druhého útočníka a ten zakončuje
  • rotace hráčů:
    • středový hráč přechází na krajního obránce
    • krajní obránce přechází na krajního záložníka
    • krajní záložník se stává zakončujícím útočníkem 
    • zakončující útočník  se řadí do zástupu středových hráčů ve středovém kruhu
    • dorážející útočník se vrací do původního postavení
  • stejná akce probíhá na druhé straně a vše se kyvadlově opakuje

 

 

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.

Cíl

  • automatizace návyků křídelní kombinace

Poznámky

  • útočníci se účastní kombinace na obou stranách
  • všichni hráči rotují na všech pozicích a na obou stranách
  • útočník, který se po zakončení řadí do zástupu středových hráčů, může mít případně též za úkol sebrat míč a odvést jej do středového kruhu. Záleží na počtu hráčů, někdy to může narušovat plynulost cvičení a je lepší sebrat všechny míče najednou až dojdou. 

 


 

Otevírání křídelního prostoru 5

 

Situace

  • 5 met pro označení pozic hráčů
  • dostatek míčů ve středovém kruhu
  • alespoň 8 hráčů, brankář, asistent
  • branka

Průběh

  • 1,2,3: středový hráč po narážečce s asistentem přihrává krajnímu záložníkovi
  • 4: záložník přihrává na útočníka na své straně a nabíhá do středu
  • 5: útočník vrací záložníkovi a nabíhá do uvolněného křídelního prostoru
  • 6: záložník přihrává útočníkovi do křídelního prostoru a uhání do pokutového území zakončovat
  • 7: útočník uniká křídelním prostorem a centruje na záložníka, který zakončuje
  • rotace hráčů:
    • středový hráč přechází na krajního záložníka
    • záložník se stává útočníkem
    • útočník  se řadí do zástupu středových hráčů ve středovém kruhu
  • stejná akce probíhá na druhé straně a vše se kyvadlově opakuje

 

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.
 

Cíl

  • automatizace návyků křídelní kombinace

Poznámky

  • všichni hráči rotují na všech pozicích a na obou stranách
  • útočník, který se po centru řadí do zástupu středových hráčů, může mít případně též za úkol sebrat míč a odvést jej do středového kruhu. Záleží na počtu hráčů, někdy to může narušovat plynulost cvičení a je lepší sebrat všechny míče najednou až dojdou. 


 

 

Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz