Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Náměty, postřehy, komentáře

Auty, házet nebo rozehrávat ?

Jarní sezóna vchází do dveří a my ještě jednou otevřeme, právě v tento čas, uvedené téma a navážeme na předchozí článek Házení autů v mladší přípravce.  
 
 
 
 
Dovolte mi, abych se připojil do diskuze vzniklé okolo, mezi trenéry (nejen) přípravkových týmů, stále živého tématu, vhazování-nevhazování autů. Nabízí se téměř shakespearovská otázka, „Házet nebo vyvádět. To je oč tu běží“. Toto téma poměrně výrazně rozděluje širokou trenérskou veřejnost, minimálně tedy v Plzeňském kraji a já bych se touto douškou rád připojil na stranu zastánců vyvádění míče, potažmo rozehrávky ze země. Na druhou stranu, vhazování bych úplně nezatracoval, ono to ani dost dobře nejde, ovšem nesmíme, neměli bychom, my, trenéři, rozhodčí a „rozhodčí“, lpět na dokonalém provedení vhazování. Dejme dětem, hráčům, volnost, možnost volby. Hned trojí možnost řešení dané standardní situace nutí naše svěřence zapřemýšlet. V daném zlomku sekundy si může, musí vybrat, zda má dostatek času a prostoru na rozehrávku přesnou přihrávkou, na zhodnocení kde stojí nejbližší protihráč, kudy si míč může vyvést, zda obejde protihráče kličkou nebo zda míč, v zájmu zrychlení hry, vezme a (téměř) předpisově jej do hry rychle vhodí. A možnost volby, správné a rychlé rozhodnutí je jedním ze základních kamenů stavby, kterou nazýváme kreativním myšlení hráče. Takové hráče přeci chceme vychovávat.

Názory, že možností rozehrávky autu děti získávají špatný, nevhodný návyk, že jde o situaci, se kterou se nikdy, v budoucnu nesetkají, že s fotbalem takový výmysl nemá nic společného, že pravidla o autovém vhazování jsou jasně daná (jen malý vzorek názorů, které jsem sám mezi kolegy a lidmi okolo hřišť během posledních pár měsíců zaznamenal a pamatuji si je) nejsou, podle mého názoru, správné. Ve chvíli, kdy od hráčů budeme vyžadovat předpisové vhazování, se nám jakékoliv utkání zvrhne v nekonečnou soutěž v opakovaném vhazování míče a ne v hodinu, hodinu a půl či jak dlouho hrajeme, plnou kliček, přihrávek, šancí, střel a gólů, tedy takového fotbalu, který chceme naše svěřence učit. Správně provedené vhazování kluky naučíme během 14 dnů, na konci jakéhokoliv období sezony. Navíc, upřímně a ruku na srdce, páni trenéři a rozhodčí, kdo z nás dospělých perfektně zná celý výklad pravidla o autovém vhazování? Proto za sebe říkám, „Minimálně mladší přípravka a auty, dejme hráčům možnost volby!!!“.

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že kluby, které jsou na špičce, co se práce s mládeží, tedy minimálně přípravek, týče (ale jmenovat je, s dovolením, nebudu), tento problém už dávno vyřešily. Ano, přijedeme na turnaj do města „X“, hrajeme přátelské utkání s klubem „Y“ a auty se, automaticky vyvádějí, nebo hází, podle dané situace. A kluci oblékající dres takového týmu každým utkáním získávají nemalý náskok před těmi, kteří se místo fotbalu ve svém klubu učí házet auty. Rozhodčí potom, pokud se vůbec po hřišti během utkání vůbec pohybují, o nutnosti rozhodování utkání mladších a starších přípravek by se dalo, myslím, také dalekosáhle polemizovat, jsou znalí dané problematiky a tyto situace posuzují velice citlivě.

S problematikou rozehrávky autů úzce souvisí ještě další „maličkost“, tedy posuzování kdy a zda míč v zámezí byl nebo ne. Opět se přikláním k názoru, který jasně říká „Nechme děti hrát“. Pokud je míč v zámezí deset, klidně i 20 nebo 30 centimetrů, ale hráč má viditelnou snahu v akci pokračovat, nechme jej hrát. Vždyť, v takové chvíli může dospělý, lpící na dodržování rádoby regulí, zkazit radost hráči, kterýPavel Vacek právě udělal svoji první povedenou kličku, ale míč mu trochu utekl od nohy.

Opravdu, nechme je hrát, nechme je se hrou, fotbalem bavit. Ano, bude to těžké, víme to, musíme se totiž pokusit změnit myšlení všech, kteří nové myšlenky zatvrzele odmítají, všech které jsem již jednou jmenoval, tedy nás trenérů, „tréňů“, koučů, rozhodčích i „rozhodčích“, rodičů, fanoušků, všech, kteří se okolo našich hřišť pohybují. Ale pojďme to zkusit, stojí to za to!!!
 
Pavel Vacek, FC Viktoria Plzeň, přípravky 
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
freddy.ro  - Výběr kluky posouvá |21-05-2013 11:30:34
Zdravím , i já jsem kdysi s nevolí přistoupil k novému systému rozehrávky
nohou , několikrát jsem na toto téma debatil s průkopníky této metody u
nás v regionu , s kluky z plzeňské Viktorky (hlavně Radek si se mnou užil
své:) ). Poté jsem to zkusil na tréninku , v zápasech a turnajích,kde se
tato varianta umožnila a ono to funguje. Ze stálého vhazování si kluci
zamilovali možnost sami se rozhodnout a dnes nejčastěji volí možnost
rozehrávky nohou a Ti odvážnější vyjíždí. Po půl roce s tím,že mají
možnost výběru dnes není jediný kluk, který by vhazoval rukou. Nevybrali
si tedy sami ? Před měsícem k nám přestoupil kluk z nedaleké vesnice, kde
pouze vhazovali a po dvou zápasech a pár tréninkách a nevezme míč v autu
do rukou. Není tohle nejlepší důkaz toho, že když jim dáme vybrat,tak oni
si tu nejpřirozenější cestu sami vyberou.
Nejsme také velký klub plný
talentů a tohle nám v rozvoji moc pomáhá.

Jen tak dál Pavle a
Radku

Martin Drechsel
FK Kohouti Rokycany 2005
E-menthalinho  - Auty |11-04-2013 14:10:53
V podstatě je úplně jedno jestli se auty budou házet,vyvádět nebo
kopat.Jen to dětem musíte říci.
Hodně tady čtu:"Učíme děti házet
auty",nebo "budeme je muset naučit vyvádět míč,brankáře musíme
naučit rozehrávat"
A co takhle je nechat hrát fotbálek.
Z vlastní,
více jak 14 leté praxe vím,že je to ten nejlepší způsob výchovy mladých
fotbalistů.
Ano také jsem začínal frontami hráčů při
střelbě,hlavičkách apod.
Postupem času mi došlo,že je lépe rozdělit
děti do malých skupin ať proti sobě hrají.Jen jsem jim vytíčil hřiště
a branky a sledoval jak si kdo vede.
Ve starších žácích kluci moji taktiku
už prokoukli a žadonili trenére budeme kopat penalty,dáme si slalomek
apod.
Došlo jim totiž,že při fotbálku musí makat pořád,nebo alespoň
většinu času.
A ještě jeden poznatek - v Německu v hale auty kutálí jako
kuželky a nemají s tím ,žádný problém.
Daleko větší problém vidím v
tom,že upadá zájem o fotbal.Dnes už vůbec nevidíte na pláckách
"mydlit čutanou"
Ve školách se kopaná dělá jen
okrajově.Neexistují turnaje pro neregistrované hráče atd.
To už jsem
odbočil od tématu.
Takže nechme děti hrát a nehádejme se o to jakým
způsobem se provádí aut.To je problém náš a ne dětí.
papetr  - Auty u přípravek |09-04-2013 16:10:18
Určitě rozehrání - vyjetí z autu u předpřípravek a mladších
přípravek má smysl. U starších bych řekl,že by měli již auty házet a
to všude,venku i v hale.
také se samozřejmě přikláním k
benevolentnějšímu přístupu k posuzování autů,nějaký cm sem a tam
přece nikomu nevadí, včetně odhadu vymezení pro brankáře. V našem kraji
ústeckém se již rozhodčí snaží toto posuzovat s citem ke hře a
většinou nejdříve upozorní a teprve po druhém,třetím špatném odhadu
pískají (výjimka je ovšem v Litoměřicích , kde na prvním místě je
všemožně podpořit domácí kluky a i tendenčně pískat).
Proč dělat z
autového vhazování standardní situaci ?
Je totiž běžná praktika,že
hráč míč pouze nakopne někam směrem k bráně,místo normálního vyjetí,
také bránící hráč musí nechat vyjet hráč,místo toho aby ho ihned mohl
napadal jakmile je míč na zemi.
U předpřípravek by bylo možná vhodné
nechávat brankáře ve vymezeném prostorou bez ataku,aby se učil rozehrávat
nohou po zemi a nikoli pouze míč nakopnout z ruky,popř. ho vyhodit. Jak psal
autor,je spousta věcí které by byly pro někoho vhodnější a pro někoho
ne.
Petr Patka
Syn hraje za FŠ Most
PR  - A dále... |06-04-2013 17:31:28
Zdravím, jenom bych chtěl trochu reagovat na tu " širokou základnu".
U nás, obec cca 1200 obyvatel, z toho asi 300 dětí. Mně chodí do ml.
žáků 7 místních, do přípravky 8. Zbytek jsou kluci z okolních vesnic. Za
posledních 6 let, co se trénování věnuji, to hodně na okrese prořídlo co
se týká fotbalu mládeže v okolních vesnicích. Jediné řešení vidím ve
zjednodušení možnosti spojování oddílů v této kategorii. Vím, že něco
už existuje, ale pořád si myslím, že by to šlo zjednodušit. To samé bych
udělal i v registraci malých hráčů. Myslím, že do kategorie st. žáků
by stačila pouze potvrzená soupiska hráčů pro daný ročník soutěže.
Samozřejmě toto platí pro fotbal na okresní úrovni. Ale vzhledem k tomu,
že rapidně klesá zájem dětí o fotbal, tak s tím asi budeme muset něco
udělat....
Radim PAVEL, Drnovice, okr. Blansko
Pavel Vacek  - Re : Nesouhlasný názor |04-04-2013 09:53:43
Upřímně, nečekal jsem, že svojí douškou rozpoutám takovou diskuzi. Ale
"zaplaťpánbůh" za ní.
Dovolil bych si nesouhlasit s názorem, že
my "ve velkých klubech děláme s výběry", rozhodně ne v Plzni a
rozhodně ne v kategorii mladší přípravky !! Když jsme tým ročníku 2004
přebírali ze "školičky&", v létě předloňského roku, byla
toskupina 28 kluků. Z nich pokračuje 23, nejde tedy o žádný
"výběr", ani v nejmenším. I u nás pracujem s těmi kluky, kteří
přijdou a chtějí hrát fotbal. Pravda, možnosti a zdroje máme rozhodně
větší než Vy, Trenéři v menších a malých městech a vesnicích, ale ani
zde bych, prosím, nové myšlenky nezatracoval. Posouvají nás, všechny,
hráče i trenéry .. A trenéři ve větších klubech, u týmů vyšších
věkových kategorií, dobře vědí, že bez široké základny kluků a
kvalitní práce jejich trenérů v menších klubech se neobejdou .. Zkuste to,
funguje to, uvidíte ..
PS : a věřte, že i v Plzni narážíme .. Nechci
říkat, že přímo na neochotu ke změně, ale máme čerstvou zkušenost ...
Podařilo se prosadit změnu pravidel pro mladší přípravky, auty
rozehráváme, ale reakce nejsou vždy pozitivní .. Uvidíme, bude to boj
PV
PR  - Auty + brankář |30-03-2013 11:33:51
Zdravím všechny, já jsem rozhodně pro, aby se auty rozehrávaly a to nejenom
v kategorii ml. přípravka, ale nebál bych se i v kategorii st. přípravky,
možná i ml. žáků. Kluci/holky/ aspoň u nás s tím nemají problém,
samozřejmě by se musela ujednotit pravidla, ale jak tady někdo řekl, hlavně
jde o to, nechat děti hrát. Pokud se týká hry brankáře, zase, brankář
už není jenom stojan na čáře, je to další hráč a mnohdy je to právě
ten rozdíl mezi týmy. U nás máme kluka, který když přišel, tak prakticky
neuměl ani normálně běhat bez míče, motorika hrozná. Nicméně postupně
ho postupně učíme rozumět si s míčem, rozehrávat a to i přesto, že 4 z
5 jeho rozehrávek skončí v bráně. Byl jsem se osobně podívat na několika
turnajích, kde hrálo Brno, Olomouc, Jihlava, Slovan, Trnava, Slávia apod a
tam už to tak funguje, tak proč to neučit i kluky na malé vesnici.
Podle
mě je všechno o trenérovi. Pokud trenér chce, něco si o tom přečte,
srovná si to v hlavě, určí si cíl a neplete si fotbal dětí s fotbalem
dospělých, tak jde všechno.
S pozdravem Radim PAVEL, trenér mládeže
Drnovice, okr. Blansko
Ludek Prochazka  - dokončení |29-03-2013 21:26:49
Nemohli bychom to vnímat jako ctižádost a motor trenéra k činnosti?
Co je
důvodem, že tak rozdílně vidíme poměrně jednoduchou záležitost, jakou
je navázání hry po míči v autu? Nedíváme se stejnou hlavní optikou,
úhlem pohledu, na trénink a soutěžení dětí a mládeže. Podstata není v
tom, abychom si zdůvodňovali, proč tu či onu změnu nemůžeme přijmout a
uvést do praxe, ale v tom, abychom hledali, co dalšího můžeme udělat pro
kvalitnější výchovu hráčů. Hledání se neobejde bez přemýšlení,
inspirace od jiných, k věci mířící argumentaci a bez vyzkoušení s
případným dalším vylepšením. Tak, jak o tom napsal např. právě Pavel
Vacek.
Ludek Prochazka  - V čem je podstata? |29-03-2013 21:25:04
Na většinu, možná dokonce na všechny, tréninkové postupy mohou být
různé názory. Jak ukazuje i těchto několik příspěvků, promítá se do
nich nejen vidění toho postupu (proč je dobrý nebo špatný), ale také
vidění širší, jak kdo chápe smysl a cíl trénování, jaké zažívá
praktické problémy apod. - viz příspěvek autora, který prvořadě řeší,
koho vůbec do branky dát. Chtěl jsem napsat postavit, ale zarazil jsem se,
protože bych pak nabídnout čtenářům této diskuze následující
podněty:
Má vůbec být v nejmladší kategorii někdo postaven do branky?
Chcete, aby se váš hráč učil v brance stát? Zkusili jste někdy hrát tak,
jako kdysi na pláccích, že poslední zastává (a tedy všichni hrají)? Nebo
zrušit funkci brankáře a mít určeného chytajícího hráče? Jaké by
tyhle postupy mohly mít pro rozvoj vašich malých hráčů (nezaměňovat s
číselným výsledkem utkání) přínosy a jaká rizika? Zkuste to promyslet
nejen ze svého pohledu, ale také z pohledu hráčů, jak oni vnímají své
hraní, co je láká a z čeho naopak mají obavy, které byste jim třeba mohli
koučinkem respektujícím dětskou psychiku pomoci rozptýlit? Mluvte s nimi o
tom. Co byste z pozice trenérů měl udělat nově vůči hráčům a jejich
rodičům, abyste zvýšil přínosy (uvedl je autor článku) a vyloučil nebo
aspoň výrazně minimalizoval rizika? Najdete-li řešení, vyzkoušejte je a
za čas se zde podělte o zkušenosti. Díky. Podobně uvažujme o různých
možnostech zahájení hry, jestliže míč opustí hrací plochu za postranní
čáru. Jestli jsem dobře pochopil publikované příspěvky, tak jsem
zaregistroval tyto námitky:
a) Ve velkém klubu to jde, v malém nikoli.
Asi
by to chtělo, aby zastánci této myšlenky blíže vysvětlili, v čem je ta
příčina, že to v malém klubu nejde. Cožpak se nejedná o individuální
herní dovednosti závislé výhradně na tom konajícím hráči a schopnosti
jeho trenéra mu vhodnou nápovědou pomoci?
b) Komplikuje to hráčům jejich
orientaci v dané herní situaci.
S lehkou nadsázkou si přisadím, že dětem
tohoto věku komplikuje jejich hru každé fotbalové pravidlo. Viděli jste
někdy hrát malé děti fotbal bez dospělých? Všimli jste si, že jim
stačí míč a branky? Pravidla si postupně vytvářejí, jak poznávají
jejich potřebu. Nechte své malé hráče v tréninku rozehrávat tak, jak sami
vymyslí. Podněcujte jejich fantazii ("A jak jinak bys mohl ještě
rozehrát?"). Pozorujte, jak je to baví, jak se zdokonalují a jak mezi
sebou o tom mluví. Hledejte, jak jim můžete pomoci, např. otázkou, čeho se
mohou všímat, aby poznali, jakým způsobem soupeř aut rozehraje.
c) Pro
malý počet tréninků týdně nemám na vícero možností provedení autu
čas.
Otázkou je, čemu ten čas věnujete a proč ho nechcete věnovat
něčemu, co hráčovu psychiku i motoriku rozvíjí. Péče o rozvoj
"hlavy" hráče by měla mít dokonce přednost před péčí o rozvoj
"nohou" prostě proto, že hlava řídí nohy, nikoli naopak.
d) V
budoucnu bude třeba hráče způsob rozehrání autu přeučit.
Proč si
myslíte, že ve zralejším věku bude pro děti problém přestat dělat ze 3
naučených způsobů 2 a používat už jen ten třetí? Tady přece nejde o
případ přeučování techniky pohybu, souhlasíte?
e) Nová pravidla nám
znepříjemňují život.
V čem spočívá ono znepříjemnění? V nutnosti
opustit rutinu a přemýšlet, jak více pomáhat hráčům výkonnostně růst?
Neroste tím i trenér? Opravdu je to pro vás nepříjemnost? Nemohli bychom to
vnímat jako ctižádost ...
stahor  - re: miros |28-03-2013 19:06:55
Já jen vidím, že spousta hráčů (možná jen kromě těch nejlepších z
těch velkých klubů)má velký problém vůbec zachytit jaká situace právě
při hře nastala a takhle v tom budou mít ještě větší zmatek. Při
klasickém vhazování docela lehce poznají, že míč má v ruce soupeř, a
že si asi někoho mají obsadit. Začalo to zmenšením hřiště, s tím
souhlasím, pokračovalo to zákazem výkopu gólmana přes půlku, dobrá, má
to pokračovat změnou v autovém vhazování, rozehrou gólmana ze země, bylo
tady i řečeno nechme je hrát klidně 20, 30 cm za čarou atd., atd. ... aby
se to za chvíli vůbec podobalo tomu fotbalu v pravém slova smyslu. Já
chápu, že náš fotbal naproti světovému zpomaluje, ale my vždy přijmeme
jen část něčeho ze světa a říkame, že je to celosvětový trend, a že
tak trénuje Inter Milán a jiné velkokluby a pak to vypadá tak, že Sparta se
Slávií (v kategoriích přípravek) dává soupeřům 50-ti brankové
příděly.
miros  - re: jeden nesouhlasný názor |28-03-2013 18:30:55
Myslím, že právě přihrávání ze země či vyjíždění od čáry, se
děti narozdíl od klasického vhazování učit nemusí. Proto by to pro ně a
Vás jako trenéra mělo být lepší, zvláště při dvou trénincích
týdně.
stahor  - jeden nesouhlasný názor |28-03-2013 17:47:20
Dobrý den, až tak s Vámi chlapi nesouhlasím. Podle velikosti Vašich klubů
(Plzeň a Teplice)si dokáži představit uvedení oněch změn do pravidel, ale
u menších klubů se pracuje s dětmi, které prostě přijdou a chtějí kopat
do míče, ne s talenty, které posbíráte v okolních klubech a kteří do
toho míče umějí kopnout. Pak je krásné si povídat o rozehrávce gólmana
ze země atd. My řešíme spíš problém, kdy v brance stojí hráč, který
nám je herně téměř k ničemu, ale má radost, že alespoň v té brance
může stát. Jsem pro, aby i autové vhazování zůstalo tak, jak je to dnes,
já nemám čas při dvou tréninkových jednotkách týdně nyní nechat děti
rozehrávat jak se jim zalíbí a pak je pracně přeučovat na něco jiného.
Nebudu rozebírat, proč jen dvě tréninkové jednotky týdně atd., to jsou
problémy myslím většiny malých klubů a myslím, že i Vy je chápete. V
našem regionu hrajeme často proti mužstvům FC Hradec Králové a rozdíly
jsou jasný, ale také vím, že právě tam proti nám nastupují naši
nejlepší hráči a nám zbývá pracovat s tím zbytkem. Ale chceme pracovat,
máme ten sport rádi a chceme se měřit i s takovými mužstvy, pak nám ale
stále nová a nová pravidla jen znepřijemňují fotbalový život a
výkonnostní rozdíly se jen zvyšují. Vašich názorů si vážím a je v
nich určitě z Vašeho pohledu hodně pravdy, právě proto jsem chtěl ukázat
i pohled z jiné strany. Ať se Vám ve Vaší práci daří ... Standa Horák,
SK Třebechovice p.O.
rudaldinho |25-03-2013 16:47:45
Perfektní článek,s kterým se plně ztotžňuji.Ještě jedna herní
situace,na kterou bychom se v přípravkách měli zaměřit vedle rozehrávky
autů je rozehra brankářů.Jde o stejný problém,kdy konstruktivní
rozehrávka brankáře spoluhráčům po zemi zapříčiňuje mnoho obdržených
branek v prvopočátku.S postupem času se však z brankáře stane další
hráč v poli,a kluci se naučí jak kvalitně převzít míč,tak také
neustále se nabízet a sledovat hru.Naopak ty týmy které nechají své
brankáře vykopávat učí hráče alibismu "nakopni to vpředu se o to
poperou". V mladší přípravce bych toto pravidlo o rozehrávce brankáře
klidně ustanovil v pravidlech.Konec konců v týmech o kterých píše můj
jmenovec se to zavedlo stejně jako auty v metodice tréninku a výsledkem je
dobré ovládání míče u většiny hráčů a podotýkám,že to není
tím,že jsou to výběrové kluby,ale prostě proto,že nutíme kluky pořád
pracovat s míčem na zemi. Ruda Vacek SK Junior Teplice

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz