Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

19. Tři funkce týmu

„Jako trenér máte na výběr ze dvou základních strategií; hrát na protiútoky a nechat tvořit soupeře, tedy defenzíva, nebo ofenzivní styl. Vašemu výběru pak odpovídají pokyny ohledně bránění, zakládání útoku a útočení.“ Rinus Michels

 

Vybudovat tým, který bude dosahovat své nejvyšší výkonnosti, vyžaduje strukturovaný přístup. Tento přístup je znám jako Team Tactical Team Building Process a je detailně popsán Michelsově knize Team building. Následjící řádky jsou jakýmsi úvodem do této problematiky.

Výběr strategie

Není to těžký úkol, protože máme vlastně jen dvě možnosti: totální fotbal či protiútoky a jejich variace. Každý styl má svoje výhody, nevýhody a nároky na hráče.

Protiútoky

Aktivita je ponechána na soupeři. Spoléhá se spíše na čekání na chybu soupeře než že bychom se snažili soupeře k chybám donutit svou aktivní hrou. Pro mládež je velmi vhodný. Vyžaduje vysokou úroveň disciplíny a trpělivosti. Není tak efektivní, jestliže prohráváš nebo narazíš na tým s podobnou taktikou. Šetří energii, ale může vést k nedostatku iniciativy.

Totální fotbal

Tento styl se snaží soupeře donutit k chybám, kontrolovat hru a její tempo. Velice aktivní přístup. Určený hlavně pro hráče s vysokou dávkou sebevědomí a talentu. Vyžaduje vysoké tempo, skvělou techniku, dobrou týmovou spolupráci. Je náročnější.

Když byla strategie vybrána, potřebuje trenér zvolit ideální rozestavění(formaci) pro zvolený styl. Při tomto výběru je limitován hlavně úrovní hráčů a prostředím, kulturou, ve které tým působí. Nicméně, v moderním fotbale jsou nyní 3 základní formy: 5:3:2 ( nebo 3:5:2 ), 4:4:2 a 4:3:3 s různými obměnami. Stejně jako styly i formace mají své výhody a nevýhody.

Dva týmy mohou hrát ve stejném rozestavění, přesto bude jejich hra odlišná. To je způsobeno osobnostmi hráčů a instrukcemi, které dostali od trenéra. Tyto rozdíly se stanou zřejmější při rozboru 3 hlavních funkcí v následujícím odstavci. V podstatě je to všechno o tom, jak jsou hráči rozestavěni na hřišti, kolik hráčů se účastní bránění, budování útoku, vlastního útoku. Není to to samé, jako kolik hráčů hraje v jednotlivých řadách. Spočívá to v rozdělení úkolů mezi tým a v individuálních kvalitách hráčů.

Tři funkce týmu

Obrana

Ze všech tří funkcí má obrana nejvyšší prioritu. Anti-fotbal je jednodušší na organizaci a může přinést rychle výsledky. Když chceš hrát útočný styl, musíš ovládnout soupeře. Místo kde získáš míč je místo, kde začínáš útok.

Budování útočné fáze

Tým získal míč, co s tím ? I když je to závislé na mnoha faktorem, je nutné rozhodnout se. Budeš hrát míč přes záložníky nebo je vynecháš dlouhým pasem ? Má tým nějakého tvůrce hry ? Využije tým středu hřiště či křídelní prostory ? Jestliže má tým plán jak na to, je možno očekávat vyšší úroveň koordinace a efektivnosti.

Známkování budování útočné fáze

Když tým získá míč a obrana soupeře je desorganizovaná, okamžitě zaútočí. Jestliže je obrana soupeře již soustředěná, je třeba pokračovat postupným útokem. Ten může být ohodnocován tak, že každá přihrávka dostane svou známku. Čím vyšší ohodnocení, tím větší přínos pro mužstvo. Hráči by se měli snažit o co nejhodnotnější přihrávku kdykoliv. Výjimku tvoří taktický záměr držet míč pro získávání času.


1. Udržení míče – soupeř nezíská míč zpět, bezpečná zpětná přihrávka na volné spoluhráče
2. Tvořivá přihrávka – přihrávka využívající prostoru mezi soupeřovými řadami nebo uvnitř nich, přihrávka směrem dopředu, která vyřazuje soupeře ze hry, bez ztráty držení míče
3. Průnik – průniková přihrávka, narážečka, průnik vedením míče, prostě finální akce před vlastní střelou na branku, držení míče může být ohroženo, zvaž šance na úspěch, riskuj, ale zvažuj
4. střela či zakončení – gól, roh, odkop od branky, zblokovaná střela, brankář

Jestliže má hráč možnost zahrát 3, ale raději zvolí 1, je to chyba. Stejně jako když zahraje 2 a ztratí míč, měl hrát 1. Mladí hráči mají tendenci být příliš optimističtí a myslí si, že každá přihrávka bude 3. Trpělivost musí být učena. Tento odstavec čerpal z přednášky Frans Hoeck na mítinku v Baltimóru v roce 2005.

Útok

Jak tým zakončuje celé své snažení ? Kdo je ten na konci a jak se k němu tým dostane ? Je v obraně soupeře nějaká slabina ? Je možno využít nějakou vlastní silnou stránku ? Improvizace kolem penalty je fajn, ale plán je lepší.

Týmová strategie, rozestavění a tři funkce týmu mohou být dolaďovány během zápasu. Tým využívající protiútoky může převzít iniciativu. U mládeže se způsob hry během zápasu většinou nemění. Funkce obrany je získat míč a okamžitě se přechází do útočné fáze. Pokusy o budování útoku jsou velmi ojedinělé, jednoduše se jde s míčem dopředu. To přináší hru s vysokým tempem založenou na až přílišné volnosti. Bohužel taková hra pozbývá veškerou myšlenku, dokud nejsou hráči schopni pochopit elementární principy fotbalu. To může dále umocňovat fotbalovou negramotnost = cholesterol fotbalového mozku.

Shrnutí

Je to trenérovo rozhodnutí jaký herní styl použije: totální fotbal nebo protiútoky. Pak se musí rozhodnout pro rozestavění: 4:3:3, 4:4:2 nebo 5:3:2. Systém 4:3:3 nebude vhodný pro protiútoky.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz