Holandská vize očima Američana
21. Čtení hry
Pátek, 18 Červenec 2008 03:33
„Problémy jsou od toho, aby se řešily.“ Johan Cruyff"
Dříve než trenér připraví trénink, musí se rozhodnout čeho chce dosáhnout. Nejefektivnější cesta k tomuto, je formulovat fotbalový problém. To může provést až na základě sledování svého týmu. Někdy trenéři zkouší co někde četli či jim někdo doporučil. Je to ale opravdu přesně to co potřebuji, řeší to skutečně můj problém ?Když sledujete mládežnický tým, naleznete spoustu chyb. Tolik chyb, že je těžké říci, kde začít. Rozděl si hru na 3(4) základní momenty:
- máme míč
- soupeř má míč
- ztratili jsme či získali jsme míč
Otázky, které si trenér pokládá:
1. Co je špatně ? Jak se věci liší od plánu ? Co tým dělá nebo nedělá ? Co soupeř dělá nebo nedělá ?
2. Kde se problém objevil ? V jaké části hřiště ?
3. Koho se problém týká ? Jakého postu, jakého hráče ?
4. Kdy se problém objevil ? Co ho spustilo ?
5. Proč se problém objevil ? V čem spočívá selhání v kontextu TMK ?
Vyřešení problému na individuální či skupinové úrovni vyřeší často problém celého týmu. Správná a specifická analýza poskytne pravdivý obrázek problému. To napomáhá k odstranění vágních a obecných řešení problémů jako:“Roztáhnout“,“Více přihrávat“. Z takových povelů se stává klišé, které stejně nikomu moc nepomůže. Jsou to velice neadresná, nekonkrétní rčení, která jsou málo specifická. Hrát více do šířky se může týkat jen krajních záložníků, hrotový útočník bude mít jistě jiné úkoly než obránce. Být konkrétní kdo, co, kde, kdy a proč je nejúčinnější cesta jak učit děti. Každý problém má svého „vlastníka“.
Takže trenér provede analýzu, hráči uvidí kdo, kdy a kde způsobil problém. Tak děti mohou vidět co bylo špatně a proč. Příčina se našla a může být odstraněna.
Komentáře |
|