Psychologie, didaktika, koučink
3.Nové možnosti českého fotbalu - propojení koučování s prací fotbalového trenéra (zaměřeno na mládež i profesionální fotbal)
Úterý, 26 Srpen 2014 07:01
Další postřehy a zkušenosti se zaváděním koučování.
*Proč se učit „koučovat“ jinak?*
Současný způsob učení hráčů má svá významná omezení. Trenéři neustále vysílají směrem k hráčům pokyny, instrukce, rady, kritiku, pochvalu. Tento způsob řízení připomíná loutkové divadlo. Hráč na nitce plní přání trenérů. Když trenér pustí nitky, hráči často neví, co dělat. Zvykli si být v roli loutek.Chceme hráče nebo figurky? Odpověď je jasná a řešením je změnit přístup k hráčům a učit se kvalitně koučovat. To způsobí u hráčů velký nárůst sebedůvěry, sebeuvědomění, sebeřízení, a sebekorekce. Hráč zůstává hráčem a člověkem. Kromě toho se velmi zrychlý a zkvalitní proces učení a jeho viditelné výsledky. Hráči začnou překonávat naše představy.
*Nové pojetí koučování*
Pod tímto názvem jsme s kolegy Luďkem Procházkou a Jirkou Vorlickým během uplynulé sezony objížděli doškolovací semináře pro trenéry UEFA A a UEFA Profi. Vše umíme ukázat v praxi, takže kdo se aktivně zúčastil praxe, reagoval pozitivně, přihlížející různě, od nadšení po naprosté odmítání. To považuji za úspěch, protože v tomto případě je vlastní zkušenost nenahraditelná, a ti, co se nezúčatnili, vlastně nemají co posuzovat.O tom, z čeho vycházíme, jsem psal v prvních dvou článcích, po kterých jsem se na nějakou dobu odmlčel. S kolegy jsme ladili náš tréninkový systém, který dostal název HE-ART (Srdce + umění) a koučování je jedním z jeho třech pilířů. Ten začínáme trenérům předávat v klubech v ČR i na Slovensku, začíná být zájem se zahraničí. Věřím, že jde o program budoucnosti.
Kromě toho jsem díky Koučink Centru (www.koucinkcentrum.cz) měl možnost jako asi první fotbalový trenér v Evropě projít kompletním výcvikem přímo se samotným zakladatelem koučinku, neskutečným Timem Gallweyem, k jehož metodě The Inner Game se hlásí čím dál více špičkových světových trenérů.
Chystám se na další sérii článků, s periodicitou....jak mi čas dovolí:-)
Dnes bych rád upozornil na pasti, které při učení se umění koučovat na trenéry číhají. Nelekněnte se, prosím, jakéhosi „negativního“ tónu tohoto textu. Má v této cvíli své opodstatnění.
*Proč se neučit koučovat?*
Protože Vám to nejspíše nebude fungovat! Proč? Důvod bude nejspíše jeden z těchto:1. Buď si ztotožníte koučink s kladením otázek, nebo
2. si budete myslet, že koučink je o tom, čekat, až si na vše přijdou hráči sami nebo
3. podlehnete prostředí kolem Vás a budete radši „rádoby koučovat“.
*Koučink není kladení otázek!*
Velká část trenérů si vyloží koučink jako kladení otázek. A jak by se dalo čekat, brzy zjistí, že někdo odpovídá a reaguje, někdo ne, na někoho to funguje, na někoho ne. Navíc tím umí otrávit spoustu hráčů = „překoučování neuměním koučovat.“ Přirozeně tak ztrácejí důvěru v sílu a možnosti koučinku jako metody rozvoje. A nemají vedle sebe nikoho, kdo by jim ukázal, o čem koučink opravdu je a jaké skýtá možnosti. Ono to totiž opravdu není o kladení otázek!Kvalitní pokládání kvalitních otázek není ničím jiným než jedním z nástrojů koučování a těch je celá řada. Toto nebezpěčí Vám nehrozí při absolvování opravdu kvalitního koučovacího vzdělání.
Kdo by v tom chtěl poradit, volejte.
*Koučink není o čekání, že si hráči na vše přijdou sami!*
Zde spočívá druhé nebezpečí. Vyložení si koučinku jako „netrénování.“ Jako cestu, na které si hráči na vše mají přijít sami. Je to nesmysl. Když hodíte dítě do vody, některé poplave a některé se utopí. Koučink není nicnedělání. Koučink je o neustálém zaměřování pozornosti hráčů na důležité proměnné jejich dovedností, přemýšlení a prožívání. Při koučinku se pořád něco děje a děje se to velmi intenzivně. Měřítkem koučinku je progres a ten je vidět hned, nikoli za několik týdnů, měsíců, let.*Koučovat jinak vyžaduje velkou odvahu!*
Dokud vaše okolí neuvidí výsledky, budete za exoty. Začnete komunikovat jinak a nezvykle. Začnete více pozorovat a mlčet. Začnete přestat vysílat negativní energii, když hráč udělá chybu. Začnete ji brát jako příležitost k jeho učení a rozvoji. Přestanete diktovat a neustále řídit. Někomu se to bude líbit, někomu ne. Jít svoji cestou vyžaduje celého člověka...však víte. Může se stát, že spadnete zpět do starých vzorců chování, je to jednodušší cesta.A pokud nespandete do ani jedné z těchto pastí, je tu ještě třetí důvod, proč vám koučink nebude fungovat...
*...Bez sebezměny trenéra a pohledu na hráče se taky nic moc zásadního nestane!*
Není jednoduché změnit pohled na hráče a přístup k nim. Není jednoduché být trpělivý, rozvíjet sám sebe, abyste mohli rozvíjet hráče. Není snadné naslouchat hráčům, vnímat jejich mentální stav a reagovat na něj. Není jednoduché vidět jejich opravdové možnosti. Není jednoduché si přiznat, že toho více nevíte než víte. Není jednoduché přestat mít tendenci se ke všemu vyjadřovat. A hlavně, není snadné dát hráčům opravdovou důvěru v jejich potenciál přiozeného rozvoje způsobem zevnitř-ven (inside-out), namísto klasického outside-in.K tomu, abychom tuto důvěru hráčům dali, musíme vidět důkazy, že jej opravdu mají. To nám ale nikdy neukážou, protože od nás nedostanou tu opravdovou možnost. Vzniká začarovaný kruh, z kterého se dá dostat asi jen tím, že si najdete dobrého učitele, který vám možnosti ukáže, a vy vzplanete pro koučink jako už pro něj řada jendinců hoří.
Bez toho, abyste si toho učitele našli, dělejte svoji práci jako doposud, a nic nedbejte na to, že pohled každého z nás je omezený a tak rady a instrukce odkryjí hráči možnosti maximálně na úrovní těch našich.
Hezký den všem!
Martin Daněk, 724830169
výkonový kouč sportovců a fotbalový trenér
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.zijemehrou.cz
www.talentkouc.cz
Komentáře |
|
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
Powered by !JoomlaComment 3.26