Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Holandská vize očima Američana

22. Zápas jako východisko pro trénink

Obsah
22. Zápas jako východisko pro trénink
Analýza utkání
Příprava tréninku
Zpětná vazba
-všechny strany

„Typickou vlastností holandského týmu je pohyb. Každý se pohybuje. To je základ.“ Johan Cruyff

Tento odstavec se zabývá tím, jak na základě analýzy utkání ( i více utkání ) připravit funkční odpovídající trénink. Ukazuje jednu metodu jak zachytit – "vyfotografovat" si danou herní situaci.

Jako příklad vezměme U11 tým. Po třech zápasech má skóre 3:4. Jeden gól na zápas signalizuje problém s útočnou fází. Pozorováním zjistíme, že tým umí udržet míč pod svojí kontrolou a založit útok. Problém je v závěrečné finální části. Detailnější analýza se zaměří na křídla a problém je identifikován.

 

 


 

Analýza utkání

Fotbalový problém formulář ukazuje příklady zachycených herních situací. Trenér má tedy obrázek identifikovaného problému. Ví v čem problém spočívá, kdo je odpovědný, kdy k němu dochází, kde a proč k němu dochází. Výstup ze zápasu v podobě diagramu poskytne spousta postřehů potřebných pro připravení funkčního tréninku.

 

Fotbalový problém formulář

V jakém okamžiku dochází k problému ?

- máme míč

- soupeř má míč

- změna držení míče(ztráta/zisk)

máme míč

V čem problém spočívá ?

- co děláme my

- co dělá soupeř

Křídelní útočníci nedostatečně

podporují útočnou fázi.

Jsou v daný okamžik

na špatném místě nebo

na daném místě ve špatný okamžik.

Kdo je odpovědný ?

Pete a Ben

Kde k problému dochází ?

- obranná třetina

- střed pole

- útočná třetina

útočná třetina

Co problém spouští ? Při jaké činnosti se objevuje ?

Příprava na finální či průnikovou přihrávku.

Proč dochází k problému ?

- který z komponentů TMK není splněn

Špatné čtení hry, myšlení, komunikace. Nejde o

technický problém.

 

Na diagramu 1L: oranžový záložník MF vede míč a může vytvořit spolu se středním útočníkem CF situaci 2v1. Ben se rozhodnul pro pohyb do středu hřiště. Natáhnul tak sebou i druhého obránce D, čímž přehustil prostor a znemožnil spoluhráčům využít situace 2v1.

Na diagramu 1R: Střední útočník CF vede míč středem proti dvěma obráncům D a brankáři GK. Pete sleduje tuto situaci z povzdálí a nesnaží se podpořit svého spoluhráče.

 

Na diagramu 2L: Ben centruje míč přímo do náruče bránkáře GK. Není to technický problém. Ben přihrál příliš brzy a nevyužil možnosti natáhnout na sebe obránce soupeře či postupovat sám do velkého vápna.

Na diagramu 2R: Pete propásnul šanci přihrát střednímu útočníkovi CF a vede míč na rohový praporek. Tam je dostižen obráncem D a zároveň se ostatní obránci stihnou zformovat.

 


Příprava tréninku

Dále je tu Plánovací formulář. Jeho účelem je pomoci s přípravou, ujasněním si cíle tréninku, co a jak bude prováděno. Je zde zanešeno potřebné vybavení, rozměry a uspořádání stanovišť, pravidla, trenérské poznámky. Tento plán tréninku je zárukou hladkého a efektivního průběhu tréninku. Je to jakýsi jízdní tréninkový řád. Pokud navíc zahrnuje i různé varianty, je připraven i na nenadálé situace.

 

TJ pro U11 Dělostřelci
Datum: 15/11 2007
Hlavní cíl: špatná hra křídelních útočníků - myšlení, komunikace s týmem
Zaměření: poskytnout Benovi a Petovi dostatek útočných situací

Obsah TJ

Organizace

TMK poznámky

1. Hra 3+Bv3+B

2. ......................

3. ......................

 

Tato sekce obsahuje pravidla a cíle hry,cvičení.

1. hřiště 45x35, 6 branek

2. .........

3. ............

Tato sekce obsahuje organizaci, pomůcky, ...

- ukaž se, když má brankář míč

- .......

- ...............

Zde jsou uvedeny zásadní poučky.

Vysvětlivky: GK ... brankář, CF ... střední útočník, RW ... pravý křídelník, DF ... obránce, LW ... levý křídelník

 


Zpětná vazba

Zpětná vazba je další krok. Na zadní stránku si poznamenáme postřehy z tréninku. Co fungovalo, co ne, proč atd. Archivování těchto plánů je jednoduchý způsob jak dokumentovat vývoj svého mužstva. Dalším přínosem je možnost trenéra analyzovat vlastní práci a její efekty. To pomáhá trenérovi v sebezdokonalování.

Na první pohled se bude zdát tato „byrokracie“ omezující a těžkopádná. Kdo má na to čas ? Ale v delším časovém horizontu naopak čas šetří. Trénink má hladší průběh, je smysluplnější, promítají se do něj získané zkušenosti a není to jen pouhé zabití času. Trenér bez tréninkového plánu je buď velmi dobrý a zkušený trenér nebo nepřipravený trenér.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz