Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

23. Příprava tréninku

„Proč jsou věci zorganizované právě tak ?“ Johan Cruyff

 

Když vědec psycholog B.F. Skinner (B.F. Skinner byl známý psycholog, který se proslavil hlavně svým "Skinner box", kam umístil myšku a učil ji dávat povel tlačítkem, že chce další potravu.) stál před úkolem sestrojit „Skinner box“, jeho přístup byl následující. Nechám to na myšce, udělá to za mě. Tento přístup by měl mít trenér neustále na mysli. Trénink by měl být uzpůsobený dětem, naplňovat jejich potřeby a při tom jakoby mimochodem rozvíjet jejich dovednosti.

Za prvé, je to zábavné ?

To je hlavní motiv, který samotný udrží jejich pozornost.

Vhodný počet opakování ?

Dostanou děti dostatek šancí na procvičení ? To je nejlepší způsob, jak ověřit efektivnost.

Mohou děti říci, že hráli fotbal ?

Hra na babu je zábavná a nabízí spoustu okamžiků podobných fotbalu, ale fotbal to není.

Úroveň složitosti ?

Je cvičení pochopitelné a na druhou stranu realistické ? Děti nemají takovou představivost jako dospělí. Zde pomůže obrázek, ukázka. Musí to však být reálná fotbalová situace.

Nespěchej !

Děti mají život před sebou a co je důležité pro trenéra nemusí mít pro děti žádnou váhu. Dej jim čas.

Holandská vize rozděluje trénink na 4 části

První část - zahřátí

Obvykle 4v4 nebo nějaká jiná hra malých forem bez koučování. ( Vzhledem k tomu, že děti často dorazí každé jindy, jsou vhodné hry 2v2. Tato část má za úkol zaměřit soustředěnost dětí na fotbal. Je to fyzická i mentální rozcvička. Nezapomeň, že děti přišly, ze školy, kde byly 7 hodin pod dohledem dospělých. Teď je čas si hrát.

Druhá část - zaměření

Krátké hry, kde trenér ukazuje, vysvětluje fotbalovou problematiku. Je důležité, aby to bylo chápáno jako hráčovi problémy a ne trenérovi, pak jsou děti ochotné podílet se na jejich řešení. Připomeňme jedno staré obchodní přísloví či pořekadlo:“Když to řeknu já, mají pochybnosti, když to řeknou oni, je to pravda.“ Prodej problém jeho majitelům.

Učící fáze

Když děti pochopí, že mají problém. Mohou se ho pokusit řešit. To je učící fáze. Jestliže trenér připraví zábavnou fotbalovou hru, kde se objeví častokrát daný fotbalový problém, udělal dobrou práci. Když to ještě navíc spojí s citlivým koučováním, odvedl nejlepší co mohl.

Hry malých forem

Po učící fázi jsou malé hry, vlastně něco jako zaměření. Pokud se děti něčemu naučily, zde se to ukáže. Pokud ne, možná potřebují více času nebo trenér může přehodnotit tréninkovou jednotku.

Sestavování her

Zahrnuje to následující kroky. Na podrobnosti se podívej do kapitoly Hra s elementy.

1. vyber problém – hra je nástroj a ty musíš vybrat nástroj podle toho, co chceš udělat
2. vyber hráče – kolik, kdo, jaké role budou mít
3. vyber cíl – co bude cílem každého týmu, čeho se budou snažit dosáhnout
4. hřiště – jaké rozměry budou nejvhodnější
5. urči pravidla – jak dojde k přerušení hry, jaká omezení mají hráči, jaká pravidla pomohou v řešení problému
6. výběr míče – někdy jsou na míč speciální požadavky, třeba lehčí míče pro hlavičkování, různé velikosti v souvislosti s různými hrami

Seznámení s hrou

Probíhá ve třech fázích:
1. zaměření – hráči chtějí rychle začít a ty si musíš být jistý, že budou hrát správně. Poskytni hráčům potřebné informace ( rozdělení hráčů, hřiště, cíle, pravidla ) a nech je hrát. Děti jsou šťastné a ty máš možnost sledovat, kdo jak pochopil. Nevstupuj do hry příliš brzy, aby si korigoval chyby. Dej jim čas užít si hru. Ptej se, jak si myslí, že hrají, činí.
2. hlavní problém – jestliže již jsou hráči zaujati hrou, hra plně běží, identifikuj největší problém a zaměř se na něj. Najdi jednu věc, kterou když změníš tak vyplyne v lepší hru. Může to být problém týmový či individuální. Když je problém odstraněn, může přijít na řadu další. Dobré hry jsou zábavnější než špatné hry.
3. zvyšování nároků, ladění – jestliže hra probíhá bez problémů a hladce, hráči pohodlně zvládají, je čas na nový nápad či zvýšit úroveň zatížení tak, abychom dostali hráče ze zóny pohodlí. Tento krok prováděj skutečně až po zvládnutí hlavních problémů.

Toto je jednoduchá cesta k přípravě a prezentaci progresivních her.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz