27. Koučování 4v4

„Hra 4v4 je hrána dětmi a je pro děti.“ Coaching Soccer

 

I tato hra může být špatně použita. Není to jen o tom rozdělit děti na dvě čtveřice, připravit hřiště přiměřených rozměrů a udílet náhodné rady. I dobře zkonstruovaná hra může být promarněná šance pro rozvoj vašich svěřenců. Následující řádky vám uvedou několik námětů, jak zajistit, aby všechno probíhalo jak má.

 

Jasné téma

Na základě korektní analýzy problému, kdy identifikujeme:
  • V jakém okamžiku k problému dochází
  • Co problém způsobuje
  • Kdo je za něj odpovědný
  • Kde k problému dochází
  • Co problém spouští
  • Proč k problému dochází

Znovuzačínání hry přináší učící momenty

V hrách malých forem je spousta přerušení. Většinu z nich můžeme využít pro výukové účely. Například, stoper má problémy s vyváženým rozdělováním míčů na obě strany, oběma obráncům. Zavedeme pravidlo, že všechny auty, rozehrání a rohy budou znamenat odkop od brány. Stoper může přihrát nebo míč vyvést. To je úprava pravidel, která zajistí dostatečný počet opakování situace, která pomůže hráči problém odstranit.

Neodbíhej od tématu

Když se objevují chyby, které nesouvisí s problémem, který právě řešíš, ignoruj je, pokud je to možné. Řeš to, co jsi chtěl a nenech se odvádět.

Zastavování hry

Když se problém objeví, zastav hru. Pomocí otázek najděte vysvětlení. Co je to dobrá přihrávka ? Proč jsi běžel tam ? Co jsi mohl udělat lépe ? Ptej se na řešení. Ukazuj. Obrázek má větší účinnost než 1000 slov.

Pozor na překoučování

Zkušenost a praxe naučí trenéra kdy vstupovat do hry. Překoučovávání zabíjí hru a kazí zábavu. Vyhni se řeči, které děti nerozumí. Slogany a hesla jsou vhodné, pokud jim dětí rozumí. Překoučovávání brání v rozvoji koncentrace. Neustálé přerušování snižuje herní náboj, tlak, který je tak důležitý pro rozvoj mentality.

Koučuj konkrétně

Rozsáhlé obecné výklady se většinou míjí účinkem. Adresné konkrétní jednání je efektivnější.

Nesnižuj úspěch

Jestliže dá tým gól, nevysvětluj, jak by to mohli udělat ještě lépe. Počkej na vhodnější situaci.

Pokládej otázky, vyhýbej se příkazům

Na co přijde člověk sám, to si pamatuje a věří tomu. Umožni jim říci co je špatně a jak to opravit. Vezmou si to zas své. Pokládáním otázek je nutíš přemýšlet a ne jen pasivně příjímat příkazy.

Reálné podmínky

Uprav hru tak, aby navodila problém, který chceš řešit. Pokud to nejde, neřeš takový problém. Řeš problémy hráčů a ne problémy trenérů. Trénuj děti hrající hru, ne co je vhodné v daný moment.

Sleduj ze správného místa

Jestliže tě zajímá hra stopera, stoupni si za branku, ať vidíš hru z jeho perspektivy.

Udržuj náladu

Humor, nálada, entusiasmus, zábava.

Přemýšlej ve třech fázích

První

Uveď hru do chodu. Jasné instrukce a pravidla, branky, hřiště. Ať se učí hru vlastní hrou. Toto někdy zabere celý trénink,

Druhá

Jaká jsou největší chyby. Zvládnou je řešit využitím současných TIC dovedností. Chápou o co jde. Pokud ne, hledej – upravuj hru.

Třetí

Po zvládnutí můžeš podmínky ztěžovat dalšími úpravami hry.
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz