3. Hledejme a využívejme moderní a efektivní cesty k využití fotbalových specialistů

Je naprosto jasné, že ani fotbal se nemůže ubránit cyklickým a jiným výkyvům, změnám a novým výzvám. Jak se říká, nic není neměnné a nic netrvá věčně. Ani krize netrvají věčně, i když ta současná krize možná bude trvat déle, než si všichni přejeme.

 


To je prostě život, člověk se musí neustále učit a přizpůsobovat. Jinak řečeno, svět se mění a i my lidé fotbaloví se musíme měnit s ním. Uvnitř i vně fotbalového světa, uvnitř i vně fotbalového svazu, uvnitř i vně fotbalového klubu. A také uvnitř a vně člověka samého…

Jenže v tom moři informací, rizik a nejistot, v tak šílené rychlosti života v globálně propojeném světě, rozhodování není vůbec snadné. Zvláště není snadné rozhodování o strategickém, operativním a rychlém přizpůsobování fotbalu vývoji ve světě. I přesto, nebo právě proto!, se neustále hledají opravdoví specialisté a s nimi spojené všelijaké nové, a pokud možno co nejlepší, postupy a kriteria, tedy i manažeři, trenéři a další experti, kteří by je dokázali úspěšně naplnit.

Jenže bohužel někde si stále mnohé kluby, jejich šéfové, trenéři, manažeři a fanoušci spíše myslí, že někde fakt existují všeobecně platné „zázračné recepty“ či dokonce celé „kuchařky,“ s jejichž pomocí by se k úspěchu dostali pokud možno rychle, bezpracně, bezrizikově či aspoň tak nějak snadno a pohodlně. I proto pak možná uvěří jakýmsi soudobým virtuálním modelům a fotbalovým „alchymistům,“ kteří pro ně vynalézají drahocenné fotbalové zlato.., nebo dokonce naletí různým „slibotechnám,“ které slibují jen samé „vzdušné zámky“

Inu, kdo by si někdy aspoň trochu nepřál, aby mu nějaký fotbalový „poklad“ spadnul levně či dokonce zdarma do klína? Kdo by aspoň občas nechtěl použít či zkusit nějaké zákulisní triky a finty, aby získal nějaké výhody na úkor někoho jiného? Jistě, to není specifikum lidského myšlení a chování jen ve fotbale, podobné unfair snahy a sklony jsou i v jiných oborech, nemluvě o politice, státní byrokracii, mediích apod.

Fotbaloví manažeři, trenéři a experti ve fotbalových klubech a soutěžích však nemohou jen snít o „ráji na zemi.“ Existují a fungují v reálném světě, který je plným nejrůznějších nástrah, překážek a bariér. Překonání jedné překážky však neznamená, že ta další bude již jen snadnější či dokonce, že někdy už nebude vůbec žádná překážka…Tak tomu je všude v životě a proto ani fotbaloví trenéři, manažeři a experti nemohou jen fňukat, že oni nejsou dokonalí, či někdo či něco kolem nich není dokonalé, to by nikdy nevyhráli žádné utkání.

Naopak, z této nedokonalosti lidí musejí fotbalové kluby dnes a denně vycházet a ještě k tomu musejí přidat tzv. něco navíc. A právě to „tzv. něco navíc“ bývá předmětem nejrůznějších otázek, analýz a všelijakých spekulací, i když současně se prosazuje nemalá snaha o zamaskování a utajení těchto „zaručeně úspěšných“ znalostí, metod, vztahů a kontaktů

Ovšem zvláště v době krizí však také rostou různé jiné tlaky, a to i z nefotbalového a mediálního prostředí, které mají, či chtějí - více či méně – preventivně, omezit nebo dokonce i přímo diskreditovat sport obecně a fotbal zvláště, aby jaksi náhodou nedošlo k omezením či diskreditacím jiných lidských činností, například třeba v jiných oblastech zábavy a volného času. Cožpak lidé, státy, firmy, obce a jiné subjekty neinvestují nemalé prostředky také do jiných sportů, do různých odvětví umění do jiných oblastí, které stejně či podobně jako fotbal a sport tvoří součást celkové „historické pokladnice lidské civilizace“? Cožpak v těch některých fotbalových, či jiných než fotbalových, činnostech nejsou také různé zájmové skupiny, které chtějí ze svých činností všelijak profitovat? Cožpak někde v nějaké lidské činnosti jsou aktéry jen zcela tzv. vzorní nadlidé, kteří mají tzv. jedině správný patent na rozum?

Určitě ne!, i proto musíme i ve fotbale usilovat a pečovat o pluralitu názorů, které budou chránit svobodu, stabilitu a prosperitu. V takovém rámci se pak i důkladněji a objektivněji budou posuzovat názory a požadavky na to, co je to ta tzv. zbytná nákladová položka, kterou lze v době krize, a hlavně relativně snadno a rychle, vyškrtnout v kolonce výdajů – rodin, firem, státu, obcí apod.

Stejně důkladně a objektivně je třeba ale posuzovat nejen škrty ve výdajích, ale také alokace nových prostředků a investic do jednotlivých sfér, oborů, regionů apod., protože jak na straně škrtů, tak na straně provozních a investičních záměrů, je třeba být maximálně obezřetný, uvážlivý a kvalifikovaný. Proto velký pozor na všechny ty krátkozraké a zkratkovité či populistické závěry, jejichž náprava by mohla pak nejen strašně dlouho bolet samotný sport a fotbal, ale celou naši společnost. Vždyť sport, a fotbal jako světově nejpopulárnější sportovní hra, celé naší civilizované společnosti přinášejí celou řadu různých hmatatelných i nehmatatelných přínosů, včetně prosazování zdravého pohybu (a celého zdraví prospěšného životního stylu), využívání soutěživosti a také k hledání opatření k boji proti rasismu, drogám a jiným negativním civilizačním jevům.

Ano, je nepopíratelnou skutečností, že fotbal je významným společenským fenoménem, který si zasluhuje také určitou podporu nejen z privátních firemních a rodinných zdrojů, ale i z veřejných a mezinárodních zdrojů, a to i navzdory tomu, že sport a fotbal mají své vlastní problémy, které jsou někdy nepěkné, škodlivé a také varující (např. nejen korupční skandály či výtržnosti fotbalových fanoušků, ale také třeba nepřiměřené finanční odměny fotbalových hvězd, nadměrná zadluženost velkých fotbalových klubů, neefektivnost fotbalových svazů apod.).

O to více však uvnitř fotbalových svazů a fotbalových klubů všech velikostí je třeba dávat velký pozor, aby se i dobře míněná úsporná a regulační opatření nestala až příliš radikální a extrémisticky kontraproduktivní. Myslím například tedy tzv. zbytečně unáhlená úsporná opatření, protože skandalizování neúměrně vysokých příjmů fotbalových hráčů a trenérů se opravdu netýká všech fotbalových hráčů a trenérů. Naopak, zvláště v mládežnickém fotbale existují lidé, kteří nadšeně, skromně a poctivě pracují prakticky celý život pro dobro fotbalu, někdy dokonce takřka úplně bez nároku na jakoukoliv peněžní odměnu.

Z mnoha hledisek je proto třeba opravdu velmi citlivě, tedy i s využitím tzv. selského rozumu, rozlišit co je strategicky a pragmaticky v nákladech fotbalového svazu a fotbalových klubů opravdu tzv. zcela opodstatněné a zdůvodněné jak po sportovní, tak po ekonomické a etické stránce.

Čili konkrétní lidé musí v konkrétních případech jasně a zodpovědně rozlišit to, co je, a co již není, zcela potřebné a nutné, aby se z krátkodobého i dlouhodobého hlediska udržela základní konkurenceschopnost fotbalu, tedy především základní konkurenceschopnost konkrétního fotbalového klubu, zvláště ligového profesionálního klubu a profesionální ligové soutěže, které jsou výkladní skříní i motorem moderního fotbalu.

Každý by si měl udělat určitou korektní „inventuru,“ aby si vyjasnil, co je sportovně a ekonomicky nutné a zdůvodnitelné nejen podle vlastních dílčích a subjektivních představ, přání a vizí, ale také podle vývojových trendů, které se v různých výkyvech a odchylkách (někdy i úchylkách) prosazují v celém fotbalovém světě, tedy především na mezinárodním fotbalovém trhu.

V rámci takové inventury však jistě budou mít různé zájmové skupiny různé argumenty o tom, co je v dané zemi, v daném fotbalovém svazu a v konkrétním fotbalovém klubu:

a) nezbytné (k tomu, aby fotbal vůbec existoval či k tomu, bez čeho by fotbal nebyl již fotbalem, respektive kdy by profesionální fotbal nebyl již profesionálním vrcholovým fotbalem),

b) zbytné (čeho se fotbal může zříci, aniž by byla ohrožena jeho existence a určitá standardní úroveň spojovaná s amatérským, profesionálním či mládežnickým fotbalem apod.)

c) zbytečné (tedy co je nadbytečné a co může být jako určitý luxus či nadstandard, popř. až jako určité plýtvání, rychle odstraněno).

Po takové inventuře však musí následovat ještě těžší a komplikovanější rozhodnutí: kde a jak zajistit finance a další zdroje na všechny ty opravdu nezbytné náklady? Jinak řečeno, co všechno musí ve fotbale všechny zainteresované subjekty změnit k lepšímu, aby se ty potřebné zdroje na fotbal sehnaly a pak také správně, efektivně a transparentně využily.

Bohužel, stále převažuje způsob deformovaného uvažování, podle kterého změnit k lepšímu se musí zlepšit tzv. všichni ostatní, kromě mě samotného. Tak často uvažují nejen mnozí vlastníci, manažeři, trenéři a hráči fotbalových klubů, ale také jejich obchodní partneři, dodavatelé, reklamní partneři a také často velká část fotbalových fanoušků. Podobně tak bohužel často uvažují také regulační a servisní fotbalové orgány na úrovni států (u nás ČMFS) a na mezinárodní úrovni (UEFA, FIFA).

Finanční a ekonomické krize však ukazují, že jen tzv. bída naučila Dalibora housti. Jinak řečeno, učit se a chtít se měnit k lepšímu musíme ve fotbale všichni, zvláště v těžkých dobách. A čím více a čím rychleji se nám to podaří, tím lépe. Ale bez problémů a bez bolesti to nepůjde nikdy, takže lze jako v přírodě předpokládat, že jen ti nejsilnější, nejodvážnější a nejrychlejší budou těmi opravdovými vítězi. Kdo zaváhá a včas a správně se nepřizpůsobí, nemá příliš místa a času na přežití. Ano, budou asi i takové fotbalové subjekty, které budou chtít co nejdelší dobu existovat podle starých zvyklostí, třebaže to bude už jen jakési živoření na okraji či někde tzv. ve stínu hlavního dění.

Je to tak, ač mnozí by si přáli opak. Principy selekce ve fotbale jsou mocné a zvláště ve vrcholovém fotbale platí více než v jiných oblastech lidských aktivit, ve kterých se nepoužívají k hodnocení individuálního a týmové výkonu pojmy výhry a prohry, které sledují obrovské masy široké veřejnosti a se kterými se - radostně či bolestně - identifikují velké skupiny oddaných fotbalových příznivců a fanoušků.

O to více však fotbaloví manažeři, trenéři a experti musí hledat a nacházet nové přístupy ke svým znalostem, dovednostem a postojům, protože ty staré už nestačí a pokud je tzv. nenahradí těmi lepšími a úspěšnějšími, nejenže nebudou vyhrávat v jednotlivých fotbalových utkáních, ale navíc budou ztrácet své místo na slunci, protože na fotbalovém trhu se uplatní jiní, lepší a odvážnější manažeři, trenéři a další specialisté.

Věřím, že k hledání nových manažerských a trenérských talentů mohou přispět také různé internetové platformy, protože mohou nabízet nejen nové poznatky a zkušenosti, ale také nabízet také nové příležitosti na fotbalovém trhu, a to nejen jako doposud pro fotbalové hráče, ale právě i pro fotbalové trenéry, manažery a další specialisty, kteří přicházejí na trh buď z klubů, kde nové trendy nebyly pochopeny a oceněny, nebo přicházejí po absolvování různých škol a kursů v tuzemsku a v zahraničí. I proto lze jen uvítat snahu internetové platformy www.fotbal-trenink.cz na vytvoření jakési „fotbalové burzy“ s koncentrovanou nabídkou a poptávkou pracovních a jiných smluvních příležitostí ve fotbalovém prostředí.

Lze předpokládat, že právě tlak na další úspory a na získání nových příjmů ukáže také našim fotbalovým klubům, že nové možnosti nabízejí i takové moderní formy využití specialistů, jako je např. práce na částečný úvazek, práce z domova, dočasný nájem expertního týmu na určitý projekt (např. i projekt k restrukturalizaci a modernizaci samotného fotbalového klubu nebo jeho části, např. úseku mládeže apod.). To je pak také šance také pro menší manažersko-poradenské firmy (jako je například i naše firma Valbacker International: www.valbacker.com), které fotbalovým klubům a jejich manažerům, trenérům a dalším specialistům mohou své speciální expertní služby a produkty tzv. ušít na míru podle skutečných potřeb, zájmů a možností jak fotbalových klubů, tak jednotlivých manažerů, trenérů a specialistů. Všichni totiž potřebují spořit a optimalizovat náklady a současně pečovat o své hodnoty, přednosti a perspektivy.

Zvláště ve fotbalových klubech by se měly provést velmi pečlivé a všestranné inventury a vše, co se dělá draze a neefektivně, rychle odstranit a nahradit lepšími a efektivnějšími způsoby. To platí jak pro celkové strategické a investiční koncepce (zvláště v oblasti nákupu a hostování hráčů z jiných klubů a v celkové orientaci klubu na výchovu mládeže, náročnost tréninkového procesu, atraktivnost utkání, péče o infrastrukturu a návštěvnost diváků, spolupráci s obchodními partnery, lokálními institucemi, školami, sdělovacími prostředky atd.), tak pro běžný provoz fotbalového klubu, kde jsou úspory a efektivnější činnosti možné nejen v administrativně-technické a režijní oblasti, při údržbě stadionu a tréninkových areálů, ale také při zajišťování dopravy a dalších služeb a činností, které se využívají pro komplexní fungování fotbalových klubů.

Ve sportovní oblasti je zřejmé, že fotbalové kluby budou muset více investovat do nového pojetí individuálního a skupinového tréninku a do celého systému zdravotní a rehabilitační péče, respektive do zdravého způsobu života fotbalistů vůbec. Ušetřené peníze za nepřiměřené odměny některým tzv. hvězdám či za odstupné při předčasně propouštěným trenérům by se daly využít k zaplacení specializovaných odborníků, např. kondičních, fitness a wellness trenérů, dietologů, fyzioterapeutů, mentálních trenérů apod.

Podobně zvláště v obchodně-marketingové činnosti je nutná celá řada důležitých změn, protože tyto činnosti jsou v tuzemských klubech stále většinou hodně pasivní, stereotypní a neefektivní. Ale právě v době krize a stagnace je nutno přijít s novými impulzy, kreativními a originálními nápady, jak udržet stávající a přilákat nové zákazníky, především fanoušky ke koupi vstupenek a zboží ve fan-shop, a také nejen nově oslovit, ale také kvalitně obsloužit reklamní a další partnery, kterým je třeba nabídnout nejen reklamní plochy a jiné nosiče reklamy, ale také doprovodné a podpůrné služby, zvláště ke zvýšení prodeje jejich zboží a služeb, nikoliv pouze k propagaci jejich značky a produktů.

Právě specializované konzultačně-poradenské a související služby mohou některé klubové záměry a projekty připravit (s využitím znalostí a zkušeností i z jiných klubů, firem, technologií a trhů) nebo alespoň provést určitou oponenturu či se pak jako sub-dodavatel podílet na jejich přidané hodnotě a větší efektivnosti. Stejně tak tyto firmy mohou pomoci samotným šéfům, trenérům a manažerům rozvíjet jejich osobní kariéru, pěstovat vůdčí schopnosti, zlepšovat manažerské postoje a dovednosti (tzv. soft and hard skills) a nově motivovat nejen sebe samé, ale také jimi vedené týmy, úseky a celé kluby, jakož i jejich vztahy uvnitř a vně fotbalového klubu (a nejen v tuzemsku, ale i vůči zahraničí atd.).

Bohužel se však zdá, že v řadě fotbalových klubů a ve firmách a institucích, které je svým dílem financují, ani moc nechtějí poznat, jak to lépe funguje v jiných klubech či v jiných firmách. Prostě je potřeba nových, aktivních a seriózních lidí, kteří budou chtít hledat cesty k řízení rizik, k úsporám a k jiným zlepšením, včetně těch, které jsou spojeny s dalším vzděláváním, individuálním koučováním a expertním poradenstvím vůbec. Stručně řečeno, zvláště hospodářské krize ukazují, že i lidé ve fotbale a kolem fotbalu budou muset poněkud měnit životní styl a také pracovní metody, jinak do fotbalu nepřijdou tolik potřebné peníze, nové nápady a lepší vzájemné vztahy.

Že se vám tyto poznámky zdají až příliš provokativní či dokonce kacířské? Možná, ale věřte, že i ve fotbalovém prostředí jde o souboj s časem, nejen s jinými kluby. Pro mobilizaci nových přístupů tedy musí platit manažerské rčení, že je lepší aspoň malý růst, než velká ztráta. Aby tomu tak bylo, je třeba v každodenní praxi spojit nadšení pro práci s péči o odbornou kvalifikaci a celkovou morálku všech lidí, kteří ve fotbale působí.
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

 

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz