Viděl jsem jen vrchol ledovce ?

Josef DusilAbsolvoval jsem v poslední době několik turnajů mládeže u nás i v Německu. Záměrně jsem se "vetřel" do zákulisí zúčastněných týmů. Získal jsem nedobrý pocit, že někde my jako trenéři, vedoucí, učitelé i rodiče děláme chybu na poli výchovy s divnými výsledky.

 

Vím, že každá generace je jiná, že má jiné ideály a asi i jiné cesty k nim. Vím, že názor na způsob a trend ve výchově mládeže se změnil a přiklonil se víc k volnější výchově s menším ? počtem příkazů a zákazů. Ale velmi mně zarazilo a mám dojem, že počet kuřáků včetně "trávy" a vyhledávačů alkoholu se velmi zvýšil (mluvím zejména o fotb. mládeži), že chlapci si jakoby hůře vybírají své vzory - pokud je skutečně za vzory SE VŠÍM VŠUDY berou. Mezi mladými se velmi brzy objevují (a častěji než před lety) pokusy o šikanu těch, kteří nechtějí poslouchat své "šéfy" v mužstvech. Setkal jsem se s tím, že kluci z "vyšších soutěží" při neúspěchu ve hře se stávají až neúměrně agresivní a to nejen k soupeři, ale i k rozhodčím (neumějí prohrávat). Je pravda, že u některých družstev jsou za trenéry agresivní, emocionálně nevyrovnaní lidé, kteří ženou své U12 k výhře za každou cenu včetně pokusů o rvačku s kolegy trenéry a s rozhodčími. Kde děláme chyby ? Jsme moc měkcí, nebo naopak příliš tvrdí. Mám smůlu a viděl jsem jen nějaký vrchol ledovce, nebo jsou tyto poznatky běžné a je lepší použít heslo:,,hoď na to bobek ?!´´

Přečtěte a uvažte. Dusil Josef

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
tetyfotbal  - Vrchol pyramidy |22-01-2011 14:11:03
Dívám se často na vrchol pyramidy. Tam se setkávám s talentovanými
hráči. Hráči s budoucností se soustředí převážně na svůj výkon.

Pokud mají štěstí na trenéra, který má všech pět pohromadě, vede je k
disciplíně,pracovitosti a sebevědomému chování s patřičnou dávkou
pokory. Trenér mladších žáků nemusí být vyjímečný fotbalista.
Stačí, když je zásadový,pracovitý, vnímavý a ochotný přijímat
rady.
Jeho osobní příklad a nesmlouvavý přístup k negativním jevům
může často překonat špatný vliv rodinného prostředí.
Pokud veřejnost
uvidí, že v určitém klubu netolerují nevhodné chování všech, kteří
přichází do styku s mladými fotbalisty, nebojí se zbavit hráčů bez
disciplíny a nepodléhají tlakům mimo hřiště, dá tomuto klubu důvěru.

Pak má nadějnou perspektivu při sportovní výchově talentů.Rodiče budou
ochotni svěřit své děti do rukou jeho trenérů.
Špičkové kluby jako SK
Sigma Olomouc mají úspěšnou mládež jen díky těmto zásadám.
IvKo  - Kvalita trénerov |30-09-2010 20:22:17
To isté máme aj na Slovensku, kluby nedokážu zaplatiť odborníkov,
trénerov robia oteckovia, ktorí nevedia vychovávať
vlastných synátorov,
ale trúfajú si viesť kolektív 12-15 tich chalanov. Potom to aj tak vyzerá.
Protekcia, závisť, ohováranie atď. Chlapci znenazdania dovŕšia 19-ku,
prejdú k mužom a sami sú prekvapení, akí sú vo futbale nedokonalí....
PR |05-04-2010 15:46:53
Zdravím všechny.
Myslím, že agresivní chování, sprostota, vulgarita
apod není problém jenom fotbalu ale bohužel celé společnosti. Na
zastávkách, v restauracích i ve školách si často připadám jak ve
zvěřinci nebo ve vykřičeném domě. A kdo tak nemluví není prostě in. A
fotbal není samozřejmě pozadu. Nedávno byl můj kluk /9 let/ se strýcem na
ligovém fotbale v Brně. Tolik sprostých slov, které tam slyšel od diváků
by se sem snad ani nevešly. Dále jsem byl na zápase II. třídy okresního
přeboru mužů. To co tam hráči předváděli k sobě, k rozhodčím a k
divákům, to bylo něco. Za každým slovem, zákrokem, faulem - ku..., pi...,
čur...., zmr.... apod a to hlavně u těch mladších. Neříkám, když
člověk hrál, taky si občas ulevil, ale v takové míře to si nepamatuji.
Takže pak je těžké vzít kluka na fotbal aby zde hledal nějaký vzor.

Myslím si, že problém je už v rodině. Já na tréninku dávám za sprostá
slova tresty - dřepy, kliky, kolečko s míčem apod, takže trenér když chce
tak si to na tréninku ohlídá a nemusí mít na to speciální vzdělání.
Bohužel, do výchovy v rodině nemáte,jako trenér, co mluvit.
Když to
srovnáte s nedávným případem v anglickém fotbale - záletník Terry.
Diváci na něho bučeli minimálně měsíc, zbavili ho kapitána v repre,
články v novinách, na netu. Takhle se, dle anglické veřejnosti, přece
nemůže chovat fotbalista, vzor pro mládež.
A u nás? Mávlo by se nad tím
rukou s tím, že je to soukromá věc. Takže vše je o přístupu, mentalitě
apod.
Jinak trefně to vystihl e-menthalinho, to jsou přesně problémy na
vesnici. Přeji všem hodně úspěchů. Radim - přípravka Drnovice /BK/
brejcha |21-11-2009 00:05:00
Po delší době zde přibyly komentáře. V zásadě lze se vším co je zde
uvedeno můžu jen souhlasit. Na druhou stranu jsme-li u odměn. V ekonomické
situaci řady klubů je složité najít prostředky. Ale je otázkou si to
možná spočítat celkově , zda není levnější zaplatit kvalitní trenéry
a pak nehasit problémy nákupem či hostováními hráčů. Protože to není
taky zadarmo. Ale kde začít? Zajímavý názor je, aby trenéry platil přímo
svaz. Lépe by se kontrovala účelovost vynaložených peněz. Na druhou
stranu, kontrola je složitá. Jsme přece v Čechách, jedna věc je vykazovat
peníze .....Ale problém je rozhodně širší....
EVZENK  - Peníze |11-11-2009 23:09:22
Plně souhlasím s prvním komentářem (cieplik)
Jen si myslím, že je ten
pravý čas pro Ivana Haška, aby k nějakým změnám vůbec došlo.První
krůčky většinou těch nejslavnějších hráčů byli v regionálních
klubech, kde je dnes opravdu velký problém s kvalitním trenérem. Myslím,
že i tito trenéři by měli být odměňováni svazem min. na úrovni
kr.přeboru .Ti kluci tady dostávají první návyky, a když jsou špatné,
těžce se odstraňují. Dělám mládež na úrovni kr. přeboru 10let. Za tu
dobu jsem nedostal žádnou odměnu, i když mě vlastně odměnili kluci -
čtyři se dostali do vyšších soutěží.
E-menthalinho |09-11-2009 12:55:04
Souhlasím s názory všech zúčastněných.Chci jen zmínit některé
důvody,které podle mne vedou ke zvýšené agresivitě a neúctě ke
spoluhráčům,soupeřům,rozhodčím atd.
1.nedostatek kvalitních
trenerů-tím nemyslím ani tak fotbalově jako spíše morálně(to co
někteří treneři-tatínkové řvou na své svěřence a jak se chovají
vůči ostatním zúčastněným je doslova horor)A bohužel žádná licence z
nich lepší osobnost neudělá.Navíc kluby zvláště v menších obcích jsou
rádi,že to alespoň někdo dělá (samozřejmě zadarmo)
2.Brzké přestupy
hráčů již ve věku ml.přípravky určitě k vývoji osobnosti hráče moc
nepřispívají.Ještě by se dalo souhlasit pokud by šlo o přestup do
vyšší soutěže,ale z vlastní zkušenosti vím,že jde o přestupy v rámci
jedné soutěže(okresní přebor),kdy kluci z vesnických mužstev přestoupí
do týmu z okresního města.V novém týmu sice není již takovou hvězdou,ale
na druhou stranu se nemusí tolik snažit,protože stejně každého porazí
víceciferným rozdílem.Hlavní,ale je že se nenaučí prohrávat a mít úctu
k soupeři.
3.S tímto souvisí i touha po vítězství za každou cenu.Malí
kluci jsou pod tlakem rodiny(v tomto směru jsou maminky horší než
tatínkové),trenérů kamarádů a dalších.Oni(tým z okresního
města)přeci nemohou prohrát s nějakými..
4.Dalším velkým problémem
je,že u nás se za odborníka na fotbal považuje každý a málokdo si
uvědomuje rozdíl mezi trenováním dětí a dospělých.Také se mi stalo,že
za mnou o poločase přišla maminka a vytýkala mi"vy na ně vůbec
nekřičíte".Takovým těžko vysvětlovat,že řvaním nikoho nic
nenaučím.


Toto je jen
pár postřehů vesnického trenera,který se
snaží vést své kluky ke slušnosti hlavně vlastním příkladem.
Pavel Zapletal |21-09-2009 10:26:18
Souhlasím ve většině s p. Dusilem.Měl jsem možnost nahlédnout na
stážích do mládežnických týmu např. ve Francii a to na několika
výkonnostních úrovních.Pokud mohu vyzdvihnout jednu společnou věc pro
všechny týmy i kluby, je to chování trenérů vůči hráčům,
rozhodčím,rodičům a divákům.Ať zápas skončí jakkoli, podání ruky
soupeři, diskuze s rodiči soupeře je vždy otevřená a velmi
přátelská.Zcela zajisté je to dáno mentalitou národa, ale v tak velké
zemi jako je Francie, mohou být i lidé různí.
Je také na zváženou, proč
tedy kluby u nás strpí nevhodné chování trenérů či hráčů.Nemyslím,
že je to problém jen malých klubů, kde jsou opravdu rádi, že se jim o
mládež starají zmínění tatínci.Běžte si sednout na tribunu i v
žákovské lize a co vše uslyšíte, nad tím zůstává rozum stát.
Mým
názorem je, že chyba je ve vzdělávání trenérů.Stále se chlubíme
systémem atd., ale proč se tedy svaz a zodpovědní funkcionáři nezaměří
na vzdělávání trenérů už v těch nejmenších klubech.Myslíte, že je
dostačující udělat si céčko za tři dny? Samozřejmě, je to otázka
samovzdělávání, ale kdo z těch zmíněných tatínků vůbec ví, kde a co
má hledat. Ve Francii je běžné, že menší kluby si zvou na ukázkové
tréninkové jednotky trenéry z klubů vyšší úrovně.A je také běžné,
že tyto kluby spolu pak spolupracují.Proč to nejde u nás?Odpovězte si sami.
Pavel Zapletal |21-09-2009 10:25:33
Souhlasím ve většině s p. Dusilem.Měl jsem možnost nahlédnout na
stážích do mládežnických týmu např. ve Francii a to na několika
výkonnostních úrovních.Pokud mohu vyzdvihnout jednu společnou věc pro
všechny týmy i kluby, je to chování trenérů vůči hráčům,
rozhodčím,rodičům a divákům.Ať zápas skončí jakkoli, podání ruky
soupeři, diskuze s rodiči soupeře je vždy otevřená a velmi
přátelská.Zcela zajisté je to dáno mentalitou národa, ale v tak velké
zemi jako je Francie, mohou být i lidé ,,různí".
Je také na
zváženou, proč tedy kluby u nás strpí nevhodné chování trenérů či
hráčů.Nemyslím, že je to problém jen malých klubů, kde jsou opravdu
rádi, že se jim o mládež starají zmínění tatínci.Běžte si sednout na
tribunu i v žákovské lize a co vše uslyšíte, nad tím zůstává rozum
stát.
Mým názorem je, že chyba je ve vzdělávání trenérů.Stále se
chlubíme systémem atd., ale proč se tedy svaz a zodpovědní funkcionáři
nezaměří na vzdělávání trenérů už v těch nejmenších
klubech.Myslíte, že je dostačující udělat si ,,céčko" za tři dny?
Samozřejmě, je to otázka samovzdělávání, ale kdo z těch zmíněných
tatínků vůbec ví, kde a co má hledat. Ve Francii je běžné, že menší
kluby si zvou na ukázkové tréninkové jednotky trenéry z klubů vyšší
úrovně.A je také běžné, že tyto kluby spolu pak spolupracují.Proč to
nejde u nás?Odpovězte si sami.
Pavel Zapletal |21-09-2009 10:25:17
Souhlasím ve většině s p. Dusilem.Měl jsem možnost nahlédnout na
stážích do mládežnických týmu např. ve Francii a to na několika
výkonnostních úrovních.Pokud mohu vyzdvihnout jednu společnou věc pro
všechny týmy i kluby, je to chování trenérů vůči hráčům,
rozhodčím,rodičům a divákům.Ať zápas skončí jakkoli, podání ruky
soupeři, diskuze s rodiči soupeře je vždy otevřená a velmi
přátelská.Zcela zajisté je to dáno mentalitou národa, ale v tak velké
zemi jako je Francie, mohou být i lidé ,,různí".
Je také na
zváženou, proč tedy kluby u nás strpí nevhodné chování trenérů či
hráčů.Nemyslím, že je to problém jen malých klubů, kde jsou opravdu
rádi, že se jim o mládež starají zmínění tatínci.Běžte si sednout na
tribunu i v žákovské lize a co vše uslyšíte, nad tím zůstává rozum
stát.
Mým názorem je, že chyba je ve vzdělávání trenérů.Stále se
chlubíme systémem atd., ale proč se tedy svaz a zodpovědní funkcionáři
nezaměří na vzdělávání trenérů už v těch nejmenších
klubech.Myslíte, že je dostačující udělat si ,,céčko" za tři dny?
Samozřejmě, je to otázka samovzdělávání, ale kdo z těch zmíněných
tatínků vůbec ví, kde a co má hledat. Ve Francii je běžné, že menší
kluby si zvou na ukázkové tréninkové jednotky trenéry z klubů vyšší
úrovně.A je také běžné, že tyto kluby spolu pak spolupracují.Proč to
nejde u nás?Odpovězte si sami.
brejcha |18-08-2009 00:53:09
Problém je ve více rovinách. A)vzory-pozitivní nejsou prezentovány,
negativní jsou použity k zlehčování systému, pravidel a pořádku.B)
kvalita nás trenérů, rozhodčích a vůbec všech dopsělých kolem fotbalu
C) problém autorit ve společnosti D) motivace dnešních kluků k tomu hrát
fotbal a něčemu či někomu se přizpůsobit,pro začátek úspěchu týmu,
trenérovi, rozhodčímu nebo-li pravidlům....To je jenom pár bodů na okraj.
Jinak určitě zajímavý námět. Jinak doporučuji turnaje třeba ve
Švýcarsku, Francii či jinde, docela zajímavá zkušenost.
cieplik |17-08-2009 15:07:00
Pane Dusil, to je velice jednoduché. Opět zde hrají roli peníze a to
včetně naších vrcholových klubů. To, že je fot. mládež nevhodně
přizpůsobená a ne dobře se chovajic na hřišti (nemluvě o více denních
turnajích) je tím, že naše kluby nechcou dávat peníze odborníkům. Takže
pak se starají o mládež lidé, kteří sic mají fotbal rádi, ale nedokáži
vychovávat. Já jim říkám tatínkové. Bez urážky tatínci. My vás
potřebujeme, O TOM ŽÁDNÁ...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz