15. Čtyři hlavní momenty

Současné pojetí fotbalu rozděluje tuto hru do 4 základní fáze:

  • Máme míč
  • Ztratili jsem míč
  • Soupeř má míč
  • Získali jsme míč

Toto nesmí být zaměňováno s útočením a obranou a přechody mezi tím. Chápání pouze v těchto dvou úrovních vede k izolaci odpovědností a postů. Hráč se cítí buď jako obránce či útočník. To pak způsobuje, že obránce zapomíná podpořit záložníka, když má míč a útočník zapomíná napadat po ztrátě míče. To vede k nesourodosti mezi jednotlivými řadami v týmu.
Z praktického hlediska trenéři mládeže většinou zjednodušují situaci na máme a nemáme míč. Přemýšlení v rámci těchto mantinelů pomáhá hráči i trenérovi. Hráči potřebují vědět, co je jejich úkolem v daném momentu. Pochopení těchto úkolů vede k lepší poziční hře, což pomáhá i technice. Držení míče se však zvláště u dětí mění tak často, že mnoho z nich nestačí tempu fyzicky či mentálně. Nestihnou správnou pozici zaujmout či neví, která to je. To vytváří pro hráče stresové situace a bývá příčinnou selhání.

Obecnější pohled trenéra

Děti provedou tolik věcí špatně, že seznam chyb by byl nekonečný. Příliš informací je však špatně stejně jako informace žádné. Protože nemůžeš vyřešit a řešit všechno během jednoho momentu, jednoho tréninku, zápasu ani sezóny, je třeba, vždy identifikovat hlavní problém a koncentrovat se na něj. Když vyřešíme hlavní problém, můžeme přejít k detailnějším věcem.

Trenér se musí naučit sledovat hru. Fotbal je událost, není to věc. Události se dějí v čase, věci existují v prostoru.

Příklad1: náš brankář má míč - kde jsou krajní obránci, jak hluboko se pohybuje střední útočník.

Příklad2: soupeřův střední záložník má míč - kdy si ho převezme střední obránce. Vnímání okamžiků vede k lepšímu pochopení fotbalových situací a problémů.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz