Pulsar

Pulsary jsou rotující neutronové hvězdy jejichž intenzita záření se pravidelně mění, pravděpodobně díky jejich rotaci. My budeme pravidelně měnit počet hráčů na hřišti a vyvolávat tak různé herní situace i různé zatížení hráčů. Všechno bude pulsovat jarním elánem a nasazením, které tato průpravná hra přirozenou cestou vyvolává.  

 
 

 

Ve skutečném utkání se objevují nejčastěji herní situace 1:1 až 4:4 s brankáři. Více hráčů se reálně v daných okamžik do hry nezapojuje. Tato průpravná hra věrně navozuje popsaný herní děj. Ideální počet hráčů pro tuto hru je 6:6. Tím je zajištěn i nepravidelný poměr IZ:IO. I z hlediska zatížení hráčů se tak velmi přibližujeme reálným podmínkám v utkání. Rozložení intervalů je přehledně vyčísleno v přiložené tabulce.

Přinášíme vám hru, která byla sestavená a vyzkoušená autory přímo na hřišti. Bohatý doprovodný text není jen nezbytnou omáčkou. Naleznete v něm praktické zkušenosti, které mají často i obecnou platnost. 

 


Situace

  • velikost herního prostoru asi 30x20m
  • dva týmy po 6 hráčích
  • dostatek míčů za oběma brankami
  • 2 brankáři
  • 2 branky

Průběh

  • každý tým seřazen v zástupu na své polovině u postranní čáry 
  • z každého zástupu vyráží první hráči a určený brankář zahajuje hru 1:1 přihrávkou svému spoluhráči
  • po určeném intervalu dává trenér pokyn druhým resp. třetím resp. čtvrtým hráčům, aby se zapojili do hry, vzniká tak herní situace 2:2 resp. 3:3 resp. 4:4
  •  ve stejném pořadí a ve stejných intervalech zase hráči hřiště opouštějí – první, druhý, třetí, čtvrtý a opět vznikají různé herní situace 3:3, 2:2, 1:1
  • hráči, kteří opouštějí herní prostor, se řadí na konec zástupu
  • když herní prostor opouštějí čtvrtí hráči, ve stejném okamžiku vbíhají noví první hráči a celá hra pokračuje cyklicky dále
  • při 6 hráčích v každém týmu tak hráči:
    • kteří zahajují z pozice 1 jdou příště z pozice 3 a naopak, to se takto neustále opakuje, 1-3-1-3-.....
    • kteří zahajují z pozice 2  jdou příště z pozice 4 a naopak, to se takto neustále opakuje, 2-4-2-4-..... 
  • v případě, že míč opustí hřiště, do hry jej vrací brankář týmu, kterému míč patří podle běžných pravidel (nezahráváme tedy rohy a auty, ale hra vždy začíná od brankáře)
  • interval změny situace určuje trenér (10´´ - 30´´)
  • hraje se v maximální intenzitě
  •   

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.

 

 

Cíl

  • hra v různých početních poměrech

Poznámky

  • Pravidlo o postavení mimo hru - při hře musíme uvažovat, zda budeme hrát na ofsajdy nebo necháme hru běžet bez tohoto pravidla. Jako lepší varianta se v praxi ukázala právě hra bez postavení mimo hru z několika důvodů:
    • hra získala větší dynamiku v přechodových fázích
    • umožnila útočícím hráčům více využívat volný prostor za bránícím hráčem „Pavle, kam si naběhneš, aby jsi překonal obránce jednou přihrávkou?“
    • při výběru místa hráči více využívali klamných manévrů ve smyslu naznačení pohybu do jednoho směru (obránce reaguje na tento pohyb) a rychlá změna do směru druhého
  • Pravidlo o autovém vhazování – můžeme vybírat z několika možností:
    • hráči rozehrávají míč nohou z místa
    • hráči míč vhazují obouruč přes hlavu 
    • hráči mohou míč individuálně vyvést do hry 
    • při zakopnutí míče do autu, rozehrává brankář soupeřovy strany ze svého brankového území
  • Zapojení brankáře do útočné fáze - další záležitostí, kterou bereme při plánování této PH v potaz je, zda necháme útočící hráče volně spolupracovat s brankářem nebo omezíme jeho dopomoc:
    • Nulové omezení
      • brankář se zapojuje do hry bez omezení
      • tím pádem vznikají neustálá přečíslení v útočné fázi
      • při hře 1:1 může útočící hráč překonat obránce útočnou herní kombinací založenou na „přihrej a běž“ (důležitý je pohyb hráče po přihrávce a načasování součinnosti)
      • zatímco ve třetí variantě je nucen si poradit sám
    • Jedna přihrávka s brankářem
      • útočící hráči si smějí pomoci přihrávkou o brankáře pouze 1x na své polovině
      • až po překročení míče půlící čáry, mohou brankáře použít opět do kombinace
      • v praxi celkem funkční pravidlo, kdy je bránící tým v hlubším postavení a útočící strana zpětnou přihrávkou láká soupeře z tohoto postavení
      • je zde ale podpořen princip hraní vpřed (nelze si přihrávat neustále na své polovině v přečíslení)
    • Žádná dopomoc brankáře
      • zde jsou útočící hráči více tlačeni do řešení herních situací, které musejí řešit ve výchozím zádovém postavení - samozřejmě při hře 1:1, ale také v součinnosti 2 a více hráčů ve smyslu nabíhajícího spoluhráče („Půjdu pod spoluhráče s míčem? Nebo spíše naběhnu za soupeřovy obránce?“), stejně tak hráč s míčem se musí samostatně rozhodnout, zda se pokusí o individuální průnik nebo o kombinaci se spoluhráčem

Pozor

  • Pokud budeme hru praktikovat u mladších žáků, volíme interval 10 - 15´´, pozor na laktát. U dospělých nebude na škodu, když 30´´ interval prodloužíte. Změna charakteru hry se může nastavit se změnou  velikosti herního prostoru (změna časoprostorového tlaku). 

 

 

 Tabulka intervalů
herní situace  pozice hráče
 1:115''      
 2:215'' 15''     
 3:315'' 15'' 15''    
 4:415'' 15'' 15'' 15''   
 3:3 15''
15''15''
  
 2:2  15''15''  
 1:1   15''  
 1:1    15'' 
 2:2    15''15''
 3:315''   15''15''
 4:415''
15''  15''15''
 3:315''15''   15''
 2:215''15''    
 1:1 15''    
 1:1  15''   
 2:2  15''15''  
 3:3  15''15''15'' 
 4:4  15''
15''
15''
15''
 3:3   15''15''
15''
 2:2    15''
15''
 1:1     15''
intervaly zatížení
4:5:4:8
1:4:5:4:7
2:4:8:4:3 3:4:8:4:2 7:4:5:4:18:4:5:4

 

 

 

Prvotním autorem je Štěpán Havránek (FC Viktoria Plzeň U15), cvičení rozpracoval a připravil Ludvík Fremut (FC Viktoria Plzeň U13)

Štěpán Havránek     Ludvík Fremut     

 

Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz