20. Plán

„Když začal Johan trénovat Ajax, měl vizi, ve kterou nepřestával věřit, i když se nedařilo.“ Frank Rijkaard

 

Trenér potřebuje poznat, že věci jdou špatným směrem. To pozná i tak, že pozná, že věci jdou správným směrem. Potřebuje mít představu, plán jak vypadá správná hra. Všem odchylkám by měl trenér věnovat pozornost.

Plánem míníme společnou dohodu jak bude tým přistupovat k zápasu. To zahrnuje rozdělení úloh a odpovědností tak, aby měl tým co největší šanci zvítězit, dále pak spolupráci určitých hráčů v klíčových momentech. Pro to je nutná analýza očekávaných požadavků a disponibilních zdrojů. To znamená: co musíme udělat, jak to uděláme, kdo je odpovědný, kdy to uděláme. Proč ? Poskytne nám to jistý stupeň předvídatelnosti, jakýsi standard jak má hra vypadat hlavně ve dvou nejdůležitějších momentech hry( ztráta a zisk míče ). Bez tohoto nemají hráči ani trenéři jasnou představu jak ohodnotit svůj výkon.

Plán má svá omezení a je ovlivňován spousty faktory: dovednostmi hráčů i soupeře, významem utkání, skóre, zbývajícím časem do konce utkání. Stav 1-0 na začátku utkání je něco jiného než 2 minuty před koncem. Střídání může plán narušit, jelikož nový hráč nemusí být schopen plnit rovnocenně úkoly střídaného. Také počasí a povrch hřiště hraje důležitou roli. Rodiče, diváci, rozhodčí, to jsou všechno další vlivy. Trenér a hráči musí vědět, kterými faktory je třeba se nechat ovlivnit a na které nebrat zřetel.

Zatímco faktorů je celá řada, kroky jak se s tím vším vyrovnat jsou stále stejné:
1. předpoklady, východisko – soupeř i hráč odhaduje soupeře a v souvislosti s tím svoje možnosti
2. prognóza – analýza předpokladů. Musíme dojít na základě předpokladů k nějakému závěru, jak by měla hra vypadat. Jestliže vím, že protihráč je rychlejší, co to znamená pro hru ?
3. rozhodnutí – prognóza byla učiněna, je třeba udělat rozhodnutí, která povedou k úspěchu

Plán předchází hře. Pro některé trenéry je to mylně to samé jako systém hry. Není. Není to ani „čtyři beci v lajně“. To přece charakterizuje jen jeden herní moment jedné řady. Nejsou to ani obecné poučky jako „hraj do šířky“ či „napadej hráče na jejich polovině“. To jsou částečky plánu, ale zdaleka to není celý plán.

Plán je špatný, pokud někteří ze třech kroků je proveden špatně. Jestliže jsou předpoklady špatné, nemůže následovat správná prognóza. Jestliže jsou předpoklady správně a provedeme špatnou prognózu, rozhodnutí už nemohou být v pořádku. Jestliže jsou v pořádku předpoklady i prognóza, ještě se dá udělat chyba při rozhodování, jaký způsob řešení použít. Jestliže trenér zvládne všechny 3 kroky, je na dobré cestě připravit dobrý plán. Stále může dojít k problémům, ale to už spíše díky nepředvídatelným či neovladatelným událostem.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz